Viser opslag med etiketten Opskrifter. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Opskrifter. Vis alle opslag

12.05.2012

Basilikumpesto med semidried tomater og chilisauce

Der findes ingen pesto så lækker som en hjemmelavet én af slagsen lavet med råvarer af den bedste kvalitet. Denne her, med lidt chilisauce i, er intet mindre end fantastisk. Det tager tid at stå og snitte ingredienserne fint, men det er en del af charmen, og jeg laver altid en stor portion, så der er til et par dage...


1 stor portion (8-10 personer):
50 g pinjekerner
150 g semidried tomater
120 g parmesanost
2 store fed hvidløg
4 store håndfulde frisk basilikum
1 spsk sød chilisauce
1 dl olivenolie
Salt og peber

Riv parmesanen i en skål. Hak de andre ingredienser fint og kom det i skålen efterhånden. Krydr med salt og peber. Vend det med chilisaucen og olien - lidt ad gangen - til konsistensen er som en fast grød. Smag til og suppler evt. med ekstra salt, peber, hvidløg, tomater, basilikum e.l.

10.05.2012

Lækker reste-rissalat med tigerrejer

Kender du det, at det kan være lidt svært at bedømme, hvor mange ris, der skal koges til aftensmaden og så tager man jo altid lidt i overkanten fremfor i underkanten, så der ender med at være en masse i overskud? Forleden fik jeg overvurderet vores appetit så meget, at der var ligeså mange ris tilovers, som vi havde spist - men det kan være jeg skal til at gøre det med vilje fremover - for så er der til en lækker rissalat dagen efter. Denne, som jeg fandt på igår ud fra hvad vi lige havde liggende, er det i hvert fald ikke sidste gang jeg har lavet. Den viste sig at være en succes blandt hele familien - så nogle gange kan det betale sig at eksperimentere lidt...


Ingredienser, 4 pers. - ca.-mål:
5-6 dl. kogte brune naturris
300 g tigerrejer
1 chili
1 fed hvidløg
200 g cherrytomater
3 skiver kernerugbrød
1 porrer
1 fennikel
300 g. ærter
Parmesanost
Groft brød (jeg brugte Hattings Rugfler), evt. med basilikumpesto eller anden dyppelse til

... 

Tænd ovnen på 180 grader. På en bageplade udfyldes halvdelen med halverede cherrytomater, som sprayes med balsamico og drysses med timian. Den anden halvdel udfyldes med rugbrødet, som skæres i 1*1 cm tern. Sæt det i ovnen i 15-20 minutters tid. Hak chilien fint, porrer i skiver og fennikel i tern. Sauter chilien på panden ved høj varme sammen med presset hvidløg. Kom derefter porrer og fennikel ved og lad det stå ved middel-høj varme lidt. Tilsæt ærter, ris og til sidst rejerne - de skal ikke have så længe. Imens retten simrer færdig varmes brødet og salaten skylles. Inden servering blandes salaten i retten, og der pyntes med tomaterne, rugbrøds-crutonerne og høvlet parmesan. Brødet serveres til - og man kan spise hvad man har lyst til af dyppelse til - jeg er dog særligt glad for basilikumpesto, som jeg næsten kan spise til hvad som helst (især den fra Løgimose, som fås i Netto)

01.05.2012

Den nemme, men lækre løsning på en varm forårsdag

Tunsalat med æg, tomat, avokado og karrydressing:
På sådan en dag som idag, hvor den første forårssol viser sig, er det ikke den mest fantastiske ting at stå i køkkenet i timevis og lave mad! Men det betyder ikke, at man ikke kan spise lækkert. Idag fik jeg f.eks. smidt denne salat sammen - super nem og super lækker!


Blandede salatblade med 1/2 avokado, 1/2 dåse tun, 1 tomat skåret i både og peberfrugt skåret i tern, to blødkogte æg, høvlet parmesan ost, salt og peber, 1/2 grovbolle og endelig dressing lavet af græsk yoghurt blandet med stærk karrypulver. Voila, og velbekomme...

29.04.2012

Værsgo: Verdens - og jeg mener - verdens bedste hjemmebagte brownie med marcipan og store chokostykker

Mmmh, marcipanen gør konsistensen ekstra blød og konfekt-agtig, og de hele chokoladestykker knaser dejligt og tilfører denne ellers klassiske brownie ekstra meget chokolade. Der er altså tale om den absolut bedste brownie, hvis det står til mig...



Ingredienser
200 g smør
200 g mørk chokolade
100 g mel
3-4 æg
265 g sukker
½ vaniljestang
½ tsk. salt
200 g lys chokolade (hvid eller mørk kan selvfølgelig også bruges - jeg foretrækker den cremede lyse frem for den bitre mørke, som kommer frem i resten af kagen og den søde hvide...)
150 g revet marcipan

Tænd ovnen på 180 grader. Smelt smør i en gryde og kom mørk chokolade i. Lad smelte langsomt. Pisk imens mel, æg, sukker, marcipan, vanilje og salt til en luftig konsistens. Vend derefter langsomt chokoladeblandingen i til den har taget hel, ensartet brun farve. Bræk den lyse chokolade i mindre stykker - nemmest mens den stadig er i indpakningen og vend det i dejen. Hæld dejen i en smurt form (min var ca. 30*10 cm). Bag i ca. 40 minutter - den vil stadig være våd inden i, når du tager den ud og skal herefter stå til den er kølet ned og herefter i køleskab så den får lov at 'sætte' sig og blive rigtig konfekt-agtig. Det er derfor bedst at lave den dagen inden den skal serveres - prøv til en god kop kaffe eller som desert med en klat vanilje-softice til :)

Pastaruller med kalkun og hytteost

Her kommer endnu en opskrift på sådan en god, cremet pastaret, som man jo aldrig kan få nok af - med chili, hvidløg og oregano, spinat, peberfrugt og kalkunkød i en cannelloni-udgave...


Ingredienser (8 ruller, passer til 4 personer):
1 pakke frisk lasagneplade
500 g. kalkunkød, skæres i fine strimler (kylling kan også bruges)
300 g. hytteost (eller ricotta)
300 g. spinat fra frost, hakket
1 peberfrugt, snittet i strimler
3 æg
2 fed hvidløg
1 chili, fint hakket
oregano, salt og peber
1/2 dåse hakket tomat
100 g. revet ost
- evt. andet fyld: hakkede valnødder, svampe, soltørret tomat, fennikel etc.


Fremgangsmåde: Tænd ovnen på 180 grader. Rør kalkunkødet sammen med hytteost, æg, spinat, peberfrugt, chili, hvidløg, oregano, salt og peber. Læg lasagnepladen foran dig på et spækbræt og læg en god klat fyld i enden. Rul en omgang, så der er pasta hele vejen omkring fyldet, skær rullen af resten af lasagnepladen og læg den i et ovnfast fad. Fortsæt til hele lasagnepladen er brugt op (jeg får 8 ruller) og fordel hakket tomat og revet ost over dem. Bag dem i ovnen i 20 minutter og nyd dem med en god blandet salat eller en tomatsalat:

Pastaruller serveret med en tomatsalat; sauteret rødløg og hele tomater i chili og hvidløg toppet med mozzarella og frisk basilikum samt lidt balsamico - meget mere italiensk bliver det vist ikke...

07.04.2012

Cannelloni a la Pasta Nostra

Jeg har nævnt den flere gange og nu kommer altså endnu en opskrift inspireret af den - pastakogebogen Pasta Nostra - autentisk, smagfuld, lækker italiensk pasta. Jeg laver efterhånden ikke en pastaret uden lige at have orienteret mig i den:


I aften stod den på cannelloni - og heller ikke her skuffer Pasta Nostra. Godt nok tilsatte jeg lidt efter eget påfund, som altid når jeg tager udgangspunkt i en eller anden opskrift - mit eget lille særpræg. Og den blev så lækker og cremet som kun italiensk kan være det. Med rigeligt bechamelsauce, krydrede svampe, lækker parmesanost, sød tomatsauce og frisk persille.

Ingredienser (8 stk.):
Friske cannelloni-plader (Jeg brugte 1,5 pakke friske lasagneplader - men hjemmelavet er selvfølgelig optimalt)
1 fed hvidløg
1 chili
1 håndfuld hakket persille
500 g. svampe (årstidens - jeg brugte mørke champignon)
100 g. spinat (optøet fra frost)
Olivenolie til stegning
50 g. smør
2 spsk. mel
5 dl mælk
Muskatnød
200 g. philadelphia ost
100 g. parmesan ost
Lidt purerede tomater
Salt

Hak hvidløg, chili, persille og svampe. Sautér hvidløg, chili og persille i olien. Tilsæt de hakkede svampe og salt og lad det stå ved høj varme i 10 minutter. Lad det køle lidt af i en stor skål.
Smelt smørret i én lille gryde og varm mælken i en anden. I smørret tilsættes mel lidt ad gangen mens der piskes, så der ikke kommer klumper i. Sørg for at mælken koger op - rør godt undervejs. Tilsæt det kogte mælk til smørret sammen med salt og godt med revet muskatnød og pisk til en cremet bechamelsauce.
Rør philadelphia og halvdelen af parmesanosten i svampeblandingen. Fyld cannellonierne med ca. 2 spsk. af svampeblandingen og 1 spsk. spinat. Læg dem i et smurt ovnfast fad, hvor du først hælder halvdelen af bechamelsaucen i. Når alle cannellonierne er foldet hældes resten af bechamelsaucen over, dernæst de purerede tomater (i "klatter") og resten af parmesanosten. Sæt fadet i ovnen og lad det gratinere i 20 min. ved 175 grader. Inden servering drysses med lidt hakket persille.



Ja, lækkert ser det ud - og lækkert var det. Så prøv det bare af og tag så og invester i Pasta Nostra og gå amok i italienske pastalækkerier, som de virkelig bør være!

27.03.2012

Thai-suppe med tigerrejer og nudler

Her kommer en suppe, der sender dig direkte til Thailand. Alle de rigtige smage er der i en kombination af chili, hvidløg, ingefær, karrypasta, koriander og citrongræs...


Ingredienser, til 4 personer:
350 g. tigerrejer
1 liter bouillon (grøntsags- eller fiskebouillon)
250 g. champignon, skåret i tynde skiver
2 stængler citrongræs, snittet i tynde skiver
4-5 forårsløg, snittet i tynde skiver
1,5 spsk. ingefær, revet
1 stærk chili, fintrakket
2 fed hvidløg
2 tsk. grøn karry pasta
Evt. lidt fish-sauce
En håndfuld hakket koriander
Olie til stegning

Tilbehør: Fuldkornsbrød (Jeg brugte Il Forne's nye fuldkorns-flüte fra frost)

Fremgangsmåde:
Svits rejerne i en stor gryde i ét fed hvidløg og en tredjedel af chilien - kun få minutter på hver side. Læg dem til afkøling på en tallerken. Kom lidt ekstra olie i gryden og svits forårsløg og champignon med citrongræs, revet ingefær, resten af chilien, grøn karry pasta og et fed hvidløg. Gør imens bouillonen klar i en lille gryde. Når bouillonen er klar tilsættes først fish-sauce, hvis du ønsker det, og herefter bouillonen samt ca. en halv liter ekstra vand. Lad suppen koge lidt op og skru så ned for varmen og lad den simre imens brødet bages i ovnen. Inden servering tilsættes rejerne, pillede, og koriander.

19.03.2012

Ægte hjemmelavede thai-forårsruller

Uh, de er altså gode dem her! Med forårsrulledej fra en kinesisk købmand bliver overfladen helt perfekt sprød, og med de rigtige fintsnittede grøntsager med soya og grøn karry inden i, smager de bare helt rigtigt af thai. Det tager sin tid - først at snitte grøntsager, sautere dem, så samle rullerne og til sidst stege dem i olie - men resultatet er det hele værd. Lav en stor portion og frys ned - så er der til tilbehør til wokken eller tapas-bordet et stykke tid...

Ingredienser (ca. 25 stk.):
1/2 pakke forårsrulledej (fås hos enhver kinesisk biks)
1 stor porrer
1 kvart hvidkålshoved
2 rød peberfrugt
3 forårsløg
3 gulerødder
Frisk ingefær
Grøn karrypasta og soya efter smag
- Brug evt. andre grøntsager eller kødstrimler alt efter hvad du har/har lyst til!

Fremgangsmåde:
Snit grøntsagerne i tynde strimler - så tynde som det nu er muligt, og sautér dem alle ved høj varme. Når de er faldet lidt sammen tilsættes frisk revet ingefær, karrypasta og soya efter smag - jeg sparer ikke på det, da jeg godt kan lide dem ret spicy. Pas på med at give grøntsagerne alt for længe - de må stadig gerne være lidt sprøde. Pak forårsrulledejen ud ad emballagen og læg den på en tallerken med et fugtigt viskestykke over så den ikke tørrer ud, mens du folder rullerne. Brug et spækbræt til at folde rullerne på. Læg dej-stykkerne med snippen ned mod dig selv, kom en klat fyld på den nederste del af kvadratet, rul én gang og fold siderne ind, rul derefter helt sammen. Et godt trick er at fæstne snippen ved at lave en tyk blanding af mel og vand og smøre på enden inden der rulles helt sammen.

Tag en høj pande og kom godt med olie i - varm det op til det er virkelig varmt. Placér så rullerne i olien og steg dem på hver side i 3-5 minutter. De kan også bages i ovnen på 200 grader, hvis de pensles godt med olie. Så skal de have 10-15 minutter.



- Jeg spiste en gang stegte ris med grøntsager (squash, peberfrugt, løg) og en sur-sød chilisauce til... Hvis du er i tvivl om, hvordan rullerne skal foldes og steges, så tjek linket herunder fra MadBio.com :
http://www.madbio.com/video/1480945/de-sprdeste-hjemmelavede

28.02.2012

På tide med et nyt indlæg - og på tide med en tærte!

NU er det på tide, at jeg kommer ud med et nyt indlæg! Jeg har virkelig forsømt bloggen de sidste to måneder - men hvor har jeg haft travlt med eksamener og semesterstart! Nu er jeg så på den igen med lidt overskud til at få blogget om min mad - og så synes jeg det er på tide at inspirere til en lækker tærte! Jeg laver faktisk tit tærter - det er en lækker ting på alle tider af året, da de kan sættes sammen efter årstiden og sættes sammen med forskellige salater eller brød... Min favorit er helt klart en spinattærte med masser af svampe og løg - broccoli og porrer er dog også gode alternativer. Så her er gårsdagens variant af en yummi tærte:

Spinattærte med svampe, løg og soltørret tomat:
Ingredienser - giver 1 stor tærte:
1 tærtebund (jeg snyder altså og køber den færdig - men det er selvfølgelig optimalt selv at bage den)
500 g. svampemix (jeg er især vild med portobello svampe)
1/2 pose frossen helbladet spinat (optøet)
Soltørrede tomater (to gode håndfulde ca.)
1 stort rødløg
1 frisk chili
1 bøtte hytteost
4 æg
2 dl. skyr (eller creme fraiche)
salt, peber
revet ost til toppen

Tænd først ovnen på 200 grader. Løgene skæres i både og chilien snittes fint - det svitses sammen på panden. Svampene renses og skæres i skiver og tilsættes. Mens de bliver 'møre' - det tager ca. 10 min. - smøres et stort tærtefad med fedtstof og tærtebunden lægges i. Når svampeblandingen er klar fordeles den på tærtebunden, spinat fordeles henover ligesom hytteost og soltørrede tomater. Æggene piskes sammen med skyr og tilsættes salt og peber. Det hældes udover tærten. Herefter drysses revet ost henover og tærten smækkes i ovnen, hvor den skal bage i ca. 25 minutter. Imens kan du jo forberede en lækker, let salat eller lune noget brød som tilbehør. Velbekomme :)

27.12.2011

Julet rødkålssalat


Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke er stor fan af traditionel julemad. Og så er der ikke meget at gøre juleaften i familiens skød, når den traditionen tro står på and, lun rødkål, brune kartofler og rigeligt med brun sovs - for der er jo ingen vej udenom, når det står til resten af familien. MEN - i år fandt jeg denne opskrift, som jeg lavede en ordentlig skudfuld af, så familien også kunne peppe sin traditionelle juleanretning op med et moderne indspark i form af en sprød rødkålssalat. Og heldigvis var den velkommen på julebordet, selvom den selvfølgelig ikke kunne stå mål med den lune rødkål badet i brun sovs! Men sammen med en hvidvinsdampet pighvar-filet, var min jul reddet. Så her kommer lidt inspiration til næste års julemad til vegetarer eller andre, der ønsker lidt fornyelse juleaften (eller enhver anden aften for den sags skyld)...

Ingredienser (tilbehør til 6 personer):
1/2 liter fintrevet rødkål
2 rødbeder
2 æbler
1/2 rødløg
125 g. bløde figner
En håndfuld ristede hasselnødder
Til dressing:
1 god håndfuld frisk timian
2 spsk balsamico
1 spsk honning
1 spsk olivenolie
Salt og peber

Tilberedningen:
Kog først rødbederne, tag skallen af og lad dem køle lidt af. Skær dem så i tern og kom dem i en stor skål (jeg bruger altid handsker når jeg arbejder med rødbeder for farven forsvinder ikke så nemt). Skær æblerne i tynde både, løgene i tern og fignerne i kvarte og kom dem oveni. Bland det med den revede rødkål og rør dressingen sammen som hældes over. Vend det hele sammen - det har godt af at stå at trække i et par timer inden servering. Rist hasselnødderne og drys dem udover salaten, som nu ser helt smuk med sine røde farver - klar til servering.

03.12.2011

Et Must i December

Vi har alle sammen vores ting, når det kommer til julens søde sager. Nogle ser frem til vaniljekransene, nogle skal bage brunkager, andre er til specier... Min ting er de her italienske biscotti med marcipan i en julevariant, som jeg selv har sat sammen, så jeg synes de er helt som de skal være.

Giver ca. 2 bageplader:
250 g mel
250 g sukker
3 æg
150 g hele mandler, groft hakkede
200 g rå marcipan
1/2 tsk bagepulver
Korn fra en vaniljestang (eller ca. 2 spsk vaniljesukker)
Saften fra en appelsin
1 tsk kanel
1 tsk kardemomme

Bland mel, sukker, bagepulver, vaniljekornene og hele mandler sammen. Smuldr. marcipanen i og tilsæt appelsinsaft, kanel og kardemomme. Saml dejen med sammenpisket æg og del den derefter i 3 lange pølser, som er ca. 4 cm bredde. De skal ikke ligge for tæt, da dejen er meget klistret og flyder en del ud - brug evt. to bageplader så der er god afstand omkring dem.
Bag først kagerne i 20 min. ved 175 grader - tag dem så ud og skær dem i skiver og skil dem ad inden de sættes i ovnen igen og bages færdig ved 200 grader i ca. 15 min. Måske nærmere 12-15 min. Ikke mere, så bliver de rigeligt hårde. Herefter sættes de til afkøling inden de opbevares i en kagedåse.

19.11.2011

Easy Ærtesuppe

Det kunne næsten ikke være nemmere - ærter, løg og krydderier. Ikke så meget andet skal der til for at lave en super sund og smagfuld basis suppe med en smuk grøn farve. God til årstiden varm, god til enhver tid kold. Med lidt kammuslinger på toppen og sprødt brød til fik jeg, efter min mening, sat prikken over i'et. Og den kan som så meget andet varieres efter humør:

Ingredienser (ca. 2 personer)
200 g. ærter, optøet fra frost
1 løg
1 fed hvidløg
3 dl grøntsagsbouillon
Olie
2 spsk basilikum og/eller mynte
Salt og peber
Evt. creme fraiche til toppen
12 kammuslinger
Brød

Sådan gør man:
Løg hakkes og svitses i en gryde, og hvidløget presses i. Når det har svitset et par minutter tilsættes ærterne og bouillon. Lad det koge 5 minutters tid og tilsæt basilikum og/eller mynte. Herefter tages gryden af varmen og suppen blendes med en stavblender til den er tilpas flydende. Man kan evt. tilsætte lidt vand, hvis den er for tyk. Så smages den til med salt og peber og kan stå og simre, mens man steger kammuslingerne på en pande bare et par minutter på hver side og rister/luner lidt brød.


Velbekomme...

06.11.2011

Linsedeller til den store guldmedalje!

Idag har jeg stået i køkkenet og vendt den ene linsedelle efter den anden. Ny kostplan står på masser af protein, sundt fedt og gode næringsstoffer og mindre sukker og kulhydrat. Efter at have købt mig et lille apotek af hampeproteinpulver, fiskeoliekapsler, urtedrik og vitaminer, var linsedellerne næste skridt i den retning. Linserne er en af de rigtig gode kilder til at få masser af protein, fordi de kan bruges på så mange måder i madlavningen - i supper, salater og ja, minsandten også i frikadeller. Så nu ligger der et godt lager af linsedeller i min fryser - klar til at blive lunet til frokosten eller aftensmaden, som et alternativ til kød. Selvfølgelig måtte jeg lige smage på dem og de er virkelig lækre med sprøde græskarkerner og spicy krydderier - mit lille protein/fedt projekt bliver ingen sag!

Opskriften:
Ingredienser:
2 dl linser (jeg brugte sorte belugalinser)
1 dl græskarkerner
1 dl havregryn
1 dl mel
1 dl olie
1 finthakket løg
3 tsk karry
3 tsk paprika
1/2 tsk røget paprika
Saft fra 1/2 citron
1 spsk sojasauce
1 tsk salt og godt med peber

Kog linserne i letsaltet vand efter anvisningen - der må gerne være lidt bid i. Kom bagefter linserne i en skål og bland med grofthakkede græskarkerner, hakket løg og de øvrige ingredienser og lad massen hvile 5-10 min inden de formes til små deller og steges i olie til de er brunede på hver side.
(Tilsæt evt. lidt vand i massen, hvis den er for tør, inden du sætter den til at hvile)

04.10.2011

Efterår er suppetid!

Ikke mange ting ved efteråret huer mig. På trods af naturens smukke farver er efterår for mig mest lig med koldere, mørkere tider. Mere tid indenfor end ude. Men én ting jeg dog elsker er, at det nu er suppetid. Sæson for rodfrugter, græskar osv. og behov for at varme kroppen igennem med en rygende varm suppe. Og der er et væld af muligheder. Kun fantasien sætter grænser, når det kommer til suppens kunst. Der er næsten en suppe til hver dag vinteren igennem; græskarsuppe, tomatsuppe, rødbedesuppe, thaisuppe, jordskokkesuppe, linsesuppe, gulerodssuppe, ærtesuppe - for bare at nævne de første, der falder mig ind.

Startskuddet på suppe-sæsonen var for mit vedkommende en hokkaidosuppe, som jeg lige siden sidste efterår har set frem til at lave igen. Den er både rund og stærk i smagen på samme tid og er blevet én af mine absolut favoritter. Her kommer den:
Til 4 personer skal bruges:
1 hokkaido græskar uden skal
1 løg
2 bagekartofler
3-4 gulerødder
1 frisk chili
2 laurbærblade
1 fed hvidløg
Lidt frisk korriander
Frisk ingefær
Salt, peber
Olivenolie

Tilbehør:
Græsk yoghurt
Ristede græskarkerner
Lunt brød

Sådan gør man:
Flæk græskaret og fjern kernerne med en spiseske. Skær derefter græskaret ud i grove stykker og steg dem i olivenolien ved middel varme. Skær imens de andre grøntsager i grove stykker/skiver.

Tilsæt løg, presset hvidløg, kartofler, gulerødder og laurbærblade og tilsæt så vand, så det halvt dækker grøntsagerne. Læg låget på og lad det koge i ca. 15 minutter til grøntsagerne er meget møre. Tilsæt chilien, finthakket.

Blend suppen med en stavblender og tilsæt vand indtil suppen har den rette konsistens. Smag til med salt, peber, frisk korriander og friskrevet ingefær og så kan suppen stå og simre indtil spisetid.

Server suppen med græsk yoghurt (eller creme fraiche e.l.), ristede græskarkerner og lidt lækkert brød til.

01.10.2011

Tøsemiddag

Torsdagsmiddagen med mor og lillesøster stod på en ægte gang tøsemad; pasta-spinatfad med tomatsalat, hummus og lunt brød..

Pasta-spinatfad (4 personer):
250 g fuldkornspasta
1 dåse hakkede tomater med basilikum
400 g spinat
200 g ærter
1 håndfuld hakket frisk basilikum
1 finthakket chili
1 fed hvidløg
200 g tyk græsk yoghurt
100 g revet parmesan

Pastaen koges efter anvisningen. Imens røres de hakkede tomater med finthakket chili, presset hvidløg, frisk basilikum, salt, peber og evt. andre krydderier i et smurt ovnfast fad. Pastaen blandes i og ovenpå tilsættes ærterne og spinaten. Rør yoghurten med parmesan, salt og peber og hæld det øverst. Riv evt. lidt mere ost over og sæt fadet i ovnen i 10 minutter ved 200 grader.

Tomatsalat
400 g cherrytomater (stilktomater er også gode)
1 lille rødløg, skåret i både
1 chili, fint hakket
1 fed hvidløg, presset
1 kugle mozzarella ost, skåret i skiver
Frisk basilikum, plukket
Salt og peber
Olivenolie til stegning

En pande med olivenolie sættes til at varme op. Når den er godt varm kommes chili på indtil smagen kommer frem (til det begynder at svide i øjnene). Dernæst skrues der lidt ned for varmen, tilsættes hvidløg, rødløg og cherrytomaterne samt salt. Når tomaterne begynder at sprække slukkes der for varmen og blandingen må lige stå og køle lidt af. Derefter anrettes den på et fad med mozzarella, frisk basilikum og friskkværnet peber på.

Hummus
2 dåser kikærter
Saft fra 1 citron
1 spsk tahin
1 fed hvidløg
Spidskommen efter smag
Salt og peber
Lidt vand

Det hele blendes sammen med en stavblender til man har opnået den rette konsistens - man kan tilsætte vand/citronsaft indtil konsistensen er tilpas fast/flydende.

Så kan det hele serveres med lidt lunt brød til og tøsesnakken kan begynde...:


18.09.2011

En mexicansk chili, der er lige i øjet...

 Som pesce-vegetar har jeg i lang tid ikke spist rigtig old-fashion mexicansk, selvom jeg elsker smagen, for umiddelbart rimer mexicansk ikke på kødfri. Men det kan det sagtens gøre - nu har jeg sammensat en opskrift på chili SIN carne, som har den helt rigtige spicy smag af chili, spidskommen og koriander, men som i stedet for kød er baseret på en masse lækre grøntsager. For et fuldendt måltid lavede jeg en frisk guacamole og nogle majspandekager til. Min opskrift er til ca. 4 personer.

Til chilien:
200 g kidneybønner
(dem fra dåse er fine - hvis de er tørre, skal de stå i blød natten over og koges)
2 friske chili (afhænger af hvor stærk man ønsker retten)
1 løg
1 stilk bladselleri
1 stor porrer
4 modne tomater
2 røde peberfrugter
2 fed hvidløg
4 gulerødder
1 dåse tomatpuré
Lidt vand (ca. samme mængde som tomatpuré)
Et skvæt rødvin (ca. 2 dl)
En halv terning grøntsagsbouillon
2 laurbærblade
En håndfuld hakkede friske koriander
Spidskommen efter smag
Salt og peber
Olivenolie til stegning

Fremgangsmåde:
Alle grøntsager hakkes i tern, så de er klar til gryden. Hak chili fint og svits det i olie ved meget høj varme, indtil det begynder at svie i øjnene;) Tilsæt de hakkede løg og lad det svitse lidt. Tilsæt derefter resten af grøntsagerne og lad dem stege et par minutter. Herefter tilsættes tomatpuré og rødvin - til grøntsagerne er  knap dækkede - samt lidt vand. Tilsæt bouillon-terningen, laurbærbladene og ikke mindst bønnerne og lad retten simre under låg, gerne 20 minutters tid. Smag til med frisk koriander, spidskommen, salt, peber og hvidløg - evt. lidt chilipulver, hvis retten ikke er stærk nok. Så er retten klar til servering. Den kan evt. stå og simre lidt, mens guacamolen og majspandekagerne forberedes..

Min opskrift på guacamole (Der findes rigtig mange og egentlig er det bare at prøve sig frem)
2 modne avokado moses med en gaffel, så konsistensen er lidt grov. Herefter tilsættes hvidløg, salt og peber samt limesaft efter smag (Jeg brugte 1 fed hvidløg og saft fra 3/4 lime). Herefter tilsatte jeg lidt græsk yoghurt - så synes jeg konsistensen bliver bedst, men creme fraiche, fromage frais, eller hvad man lige har til rådighed, kan sagtens bruges.

Min opskfrift på majspandekager
2 æg blandes med 1 dåse majs, 2,5 dl majsmel og mælk efter behov til man opnår en dej, der minder om en ret tyk pandekagedej. Kom olie på en pande og vent til den er rigeligt varm - kom så dejen på panden i små klatter og steg dem på hver side til de er gyldne.

Bon appetit

10.09.2011

Lækre fuldkornsmuffins med dadler

Endelig fik jeg prøvet at bage mine helt egne dadel-muffins, som længe har været planen! Med en simpel grundopskrift på muffins kan man trylle alverdens fantastiske muffins sammen ved at komme forskellige kombinationer af fyld i - det kan næsten ikke gå galt. Og grundopskriften kan man endda også tilpasse, så dejen virker passende. Jeg er absolut vild med dem pga. den svampede konsistens, som dadlerne giver, og jeg vil lave dem igen og igen i forskellige varianter og bruge dem som eftermiddagssnack! Her er min version med banan, appelsin, vanilje og nødder:

Grundopskrift (giver ca. 10 stk.):
150 gram fuldkornsmel
1 tsk bagepulver
1 kop vand
250 gram dadler (jeg brugte tørrede, som jeg havde opblødt i kogende vand)
100 gram nødder (jeg brugte hasselnødder og valnødder - alle slags kan du)
En god, sund olie (jeg bruger nøddeolie)

Idé til fyld:
1 banan
Saft fra 1 appelsin
Korn fra 1/2 vaniljestang

Mel og bagepulver blandes sammen. Nødderne tørristes på en pande og blandes i melet. Dadler, vand og olie blendes med en stavblender. Blandingen hældes i det tøre. Rør dejen sammen og hæld evt. mere vand, olie eller mel i, hvis dejen virker for tør/våd. Herefter tilsætter man sine smagsgivere. Dvs. bananen, appelsinsaften og vaniljekornene rører jeg i her - og så er dejen klar til bagning.
Muffins'ne skal bage ved 200 grader i ca. 25 minutter (20-30 minutter alt efter form og fyld) - hvis du stikker i midten og dejen ikke hænger i, er de færdige... geniale som eftermiddagssnack:
Min eftermiddagssnack bestod af en dadelmuffin og en lille innocent-smoothie. Ahm :)

Forslag til fyld:
- Revet æble (eller i tern), kanel og juice som væde i stedet for vand
- Revet gulerod, müsli
- 100 g frosne bær og vaniljepulver
- 2-3 spsk kakaopulver og 1 banan
- Man kan i virkeligheden bare fylde i fra skabe og skuffer (rosiner, tranebær, kokos o.l. vil også gå fint)

30.08.2011

Bagt laks med perlebygsalat

Uhm! En nordisk klassiker - bagt laks. Men i en ny og vel lidt eksotisk version med japansk-inspirerede smagsindtryk som soya, lime og ingefær, som sammen med fisken leder tankerne hen på delikat sushi... Opskriften er inspireret af Femina, som er et af de magasiner, der er virkelig gode til spændende opskrifter - udover Spis Bedre og Magasinet Mad, som jeg også ofte læser med stor fornøjelse. I det hele taget er blade med opskrifter noget jeg læser sluger i mig, som fashionista med det nyeste Vogue!
Middag til 4:
Ca. 600 g laksefilet (uden ben, men gerne med skind)

Soyadressing:
1 dl soya
Saften fra 3-4 lime
0,5 dl sukker

Kom soya, limesaft og sukker i en lille gryde og lad det koge op. Lad det dernæst simre ca. 5 min eller til sukkeret er smeltet. Tag det af varmen og lad det køle lidt af inden du sætter det på køl, mens resten forberedes.

Perlebygsalat:
2,5 dl perlebyg
1,5 spsk revet ingefær
3 avokadoer i tern
100 g babyspinat
1 forårsløg i tynde skiver

Skyld perlebyggen og kog den mør i saltet vand (ca. 15-20 min). Imens kan laksen anrettes på bagepapir på en bageplade og krydres med salt. Den skal nu bage i ovnen i 10-15 minutter ved 165 grader til den er knap gennemtilberedt.
Dræn overskydende vand fra perlebyggen. Rør soyadressingen sammen med ingefær og vend den lune perlebyg, avokado, spinat og forårsløg med dressingen. Når laksen er klar, anrettes salaten med den varme laks og middagen er serveret...


23.08.2011

Smagfulde Tundeller

Tunfrikardeller er et rigtig godt bud på nem hverdagsmad, som man kan sætte på menuen igen og igen; de kan både varieres med hensyn til fyld og tilbehør, så på den måde danner de udgangspunkt for et hav af retter. Her er en frisk version med krydderurter, citron og chili:


Ingredienser (ca. 10 deller):
2 gode dåser tun i vand
1 løg
1 stort bdt. dild
1 stort bdt. persille
3-4 æg
2 spsk creme fraiche (eller lign.)
4 spsk rasp (eller groft mel)
1 citron
1 frisk chili
salt, peber
olie til stegning

Sådan gør du:
Pil og hak løget fint. Hak chili, dild og persille. Saml det hele i en stor skål.
Tilsæt tunen (hak den fint med en gaffel). Rør det sammen med citron, æg, creme fraiche, rasp, salt og peber til en våd fars, som du kan arbejde med på panden.
Varm olie op på panden og form farsen til deller med en ske. Steg dem ca. 5 minutter på hver side til de har fået en gylden stegeskorpe og er blevet lidt mørkere i kødet. Steg dem ikke længere, så de bliver tørre.
Haps. Så er der deller til aftensmaden - og måske nogle tilovers til frokosten næste dag :)

22.08.2011

Græsk pastasalat

Den her behøver ikke den store introduktion. En simpel pastasalat med lidt af det bedste fra Grækenland. Luk øjnene, tag en mundfuld og du befinder dig midt i et græsk eventyr af smagsindtryk..




Ingredienser (tilbehør til 4 personer):
250 g fuldkornspasta (jeg brugte konkylier)
500 g cherrytomater
1 stor rød peberfrygt
1 fed hvidløg
1 rødløg
Tørret oregano
Salt, peber
Gode sorte oliven, uden sten (efter smag - jeg brugte et halvt glas)
Grillede artiskok-hjerter (også efter smag - jeg brugte knap et helt glas)
200 g. rucola
Et halvt glas god fetaost

Sådan gør du:
Sæt vand i kog til pastaen og kog den al dente med salt. Skær rødløget i tynde både og steg den ved høj varme i olie på en pande. Tilsæt presset hvidløg, oregano, salt og peber samt hele cherrytomater og peberfrugt skåret i tern. Sautér det ved høj varme et par minutter til tomaterne begynder at sprække - endelig ikke længere - der skal stadig være bid i. Tag panden af varmen og lad den køle af.

Saml pastasalaten ved at vende pastaen med tomatblandingen, skyllet rucola, hele oliven samt artiskok-hjerter skåret i halve. Til sidst smuldres fetaosten udover og salaten er klar:

Bon appetit :)