Viser opslag med etiketten Mad. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Mad. Vis alle opslag

01.05.2012

Den nemme, men lækre løsning på en varm forårsdag

Tunsalat med æg, tomat, avokado og karrydressing:
På sådan en dag som idag, hvor den første forårssol viser sig, er det ikke den mest fantastiske ting at stå i køkkenet i timevis og lave mad! Men det betyder ikke, at man ikke kan spise lækkert. Idag fik jeg f.eks. smidt denne salat sammen - super nem og super lækker!


Blandede salatblade med 1/2 avokado, 1/2 dåse tun, 1 tomat skåret i både og peberfrugt skåret i tern, to blødkogte æg, høvlet parmesan ost, salt og peber, 1/2 grovbolle og endelig dressing lavet af græsk yoghurt blandet med stærk karrypulver. Voila, og velbekomme...

25.03.2012

Anbefaling: Café Norden

Foråret lister sig ind over os! For mig betyder det tid til at give garderoben et friskt pust med sæsonens lyse, nye farver, og så betyder det café-hygge. For ingen shoppe-tur uden en tur på café, enten til en kop kaffe eller til en lækker frokost - hvor man sidder og nyder det gode vejr og gør status over sæsonens indkøb og livet i det hele taget. Og i den forbindelse er der et sted, jeg vender tilbage til igen og igen - Café Norden ved Storkespringvandet.  For det første ligger den jo perfekt i forhold til i hvert fald mine faste must-visit steder på shoping-ruten, for det andet er der god udsigt ud over Strøgets byliv - ja, jeg kan altså godt lide at betragte mennesker. For det tredje er maden helt suveræn med lækre råvarer, gode smage og kombinationer af ingredienser - man ender altid i et dilemma mht. hvilken sandwich eller salat det nu skal være denne gang. Og for det fjerde er portionerne gigantiske - man får virkelig noget for sine penge, for ja, stedet er da i den dyre ende, qua den eftertragtede beliggenhed. Men, men, men, det er altså det hele værd.



Igår vovede jeg mig så ud i en ny ret - selvom parma-pastaen, tunsalaten og auberginesandwichen også kaldte på mig - en broccoli-salat med aubergine og alverdens lækkert fyld; rødløg, ristede nødder og blommer og et stykke bruchetta med den lækreste gedeost toppet med kandiserede æbler og timian. Mums, det var godt nok lækkert og hermed min nye favorit på Norden og ja, på caféerne i indre by's shoppeområde i det hele taget!

25.08.2011

Taste of Italy

Pizza med spinat, sardiner og æg

Samme pizza... Lidt senere :)

Det er ingen hemmelighed, at jeg er solgt til det italienske køkken - og det er der heldigvis også andre bloggere der er. For, når jeg har lyst til at eksperimentere lidt i køkkenet, henter jeg gerne inspiration på andre madblogs, som deler ud af inspirerende opskrifter, ligesom jeg selv så gerne vil med min blog.
Denne pizza er i virkeligheden meget typisk italiensk - med pikant tomatsauce, mozzerella, sardiner og æg. Men alligevel er det en kombination af fyld, som jeg ikke selv ville have kastet mig ud i, hvis ikke det var fordi jeg var faldet for de lækre billeder på bloggen middagpaafjerde.blogspot.com.
Helt fantastisk blog, hvor mundvandet altid løber i takt med, at der scrolles ned over opskrifterne. Der er mad af enhver slags, men særligt inden for det italienske, er der de mest fantastiske lækkerier at komme efter! Helt klart et forbillede inden for madblog-verdenen for sådan en nybegynder som jeg vel stadig er :)

22.08.2011

Anbefaling: BioMio.. Måske den perfekte restaurant


Jeg er så fascineret af konceptet BioMio, som ligger lige ved Kødbyen og Halmtorvet, dejlig tæt på Hovedbanegården, at jeg bliver nødt til at dele min begejstring. Det store åbne lokale giver associationer til en gammel lagerhal - atypisk udgangspunkt for en restaurant. Men trods det har BioMio formået at gøre atmosfæren virkelig hyggelig og afslappet med de kunstneriske vægge, lys på de høje borde, lounge-område med grønne, dybe farver og særligt bidrager det åbne køkken til at pifte stedet op. Inspirerende er det at følge med i, hvordan kokkene arbejder med at kræse om hver enkelt ret. Men det bedste af det hele er maden. Hele menukortet er økologisk og baseret på sundt og grønt - dog uden at det bliver for fanatisk. Men grøntsager udgør omtrent 70% af deres retter..



Brunchen fås først og fremmest ikke bedre. Derudover byder menuen på et hav af lækkerier. Man kan f.eks. få en række interessante appetitvækkere som hummus eller knoldaioli med lækkert speltbrød til. Til aften serveres i øvrigt, blandt meget andet, quinoa-risotto med grøntsager, salat med gedeost, fuldkornswok med tofu/kylling/okse/rejer. Igår spiste jeg selv en skaldyrstallerken med tigerrejer og muslinger i en cremet ingefær-kokos-hvidvinssauce med grøntsager og en knoldaioli med brød til. Min ven valgte deres marrokanske kødboller i en pikant tomatsauce med perlebygtabuleh og myntetzatziki Hvis det lyder lækkert - ja, så smagte det 10 gange bedre! Virkelig en samgsoplevelse, som er en af de bedste jeg har fået på en restaurant. Det skal virkelig bare opleves... Og selv er jeg parat til at smæske mig gennem resten af deres fantastiske menu-kort inden for nærmeste fremtid.

05.08.2011

Den bedste start på dagen..


Sådan ser min absolut yndlings morgenmad ud. Jeg spiser den stort set hver morgen og elsker, at den kan varieres på et utal af måder ved f.eks. at skifte frugt eller topping til lige det, jeg har lyst til. Her til sommer er en bær-version min favorit, og i denne her brugte jeg kirsebær, brombær og blåbær. Ovenpå hældte jeg lidt vanilje-yoghurt og toppede op med müsli, rosiner og mandler. Mums! Og så er det jo et plus, at det bare er så sundt, så sundt, så sundt med de her bær...

15.07.2011

Pastagratin med aubergine

Her kommer en opskrift jeg ikke kan få nok af. Sådan er det generelt med de opskrifter, jeg er blevet inspireret til i pasta-kogebogen Pasta Nostra, som jeg også hidtil har omtalt som den ultimative kogebog for italiensk/pasta entusiaster som jeg selv! Den er ikke til at komme uden om. Så simpelt er det. Og her er en gratineret ret, såkaldt Timballo di penne con melanzane, som er en fantastisk kombination af pasta, aubergine, grøntsagstomat-sauce og lækre oste, som bare smelter i munden. Værsgo':

Ingredienser til 4 personer
400 g penne
2 aubergine
1 løg
1-2 selleristilk
2 gulerødder
10 basilikumblade
1 chili
500 g purerede tomater
Urtesalt
Olie til stegning
1 tsk sukker
2 æg
250 g bøffelmozzarella
50 g parmesan
1 kop tørre brødkrummer

Fremgangsmåde
Du får det bedste resultat, hvis du lader auberginerne udvande i mindst to timer. Skær dem i skiver og læg dem i pres med salt imellem (f.eks. i et dørslag med en gryde fyldt med vand ovenpå). Sæt ovnen på 175 grader. Kog pastaen al dente i rigeligt saltet vand og skyl den i koldt vand. Imens steger du aubergineskiverne i rigeligt med olie ved høj varme - de skal nærmest friteres. Læg dem på et stykke køkkenrulle og tør dem gerne lidt af, så det overskydende olie absorberes. Hak løg, chili, selleri, gulerod samt basilikum og sauter det i olivenolie. Tilsæt de purerede tomater samt salt og sukker og kog saucen ved lav varme i 15-20 minutter. Så kan du efterhånden gøre gratinen klar til ovnen. Pisk æg og vend pastaen i dem. Smør et ovnfast fad og læg pastaen, aubergine og tomatsaucen op i. Bland det hele godt sammen og drys brødkrummer og riv parmesan udover. Så skal herligheden gratinere i ovnen i ca. 20 minutter inden den er klar til servering...

Gratinen efter en tur i ovnen.. Ahmm :)

13.07.2011

Linsedeller med grøntsagsfad

Masser af grøntsager:
Efter at have befundet mig næsten 2 uger i Italien i en overflod af ganske velsmagende pasta, pizza og risotto ud fra det sydlandske princip om at less is more, hvor caprese (tomatsalat) stort set var det tætteste jeg kom på min trang til grønt, havde jeg lyst til at lave en ret fyldt med gode grøntsager fra mit danske køkken. Jeg fik hurtigt hevet disse vegetariske opskrifter frem fra mine gemmer - linsedeller spækket med smag og et grøntsagsfad med krydderurter. Så skal jeg love for jeg fik mit tilskud grønt - familien fik da næsten et grøntsagschok! Men alle var enige om at det havde rigtig god smag - karryen gør noget virkelig godt for dellerne i kombination med citronen og de ristede kerner og rosmarinen og muskatnøden pifter grøntsagerne op. Og så var det virkelig nemt. Det er bestemt ikke sidste gang disse lækkerier er kommet på spisebordet herhjemme...


Opskrift på grøntsagsfadet:
5 mellemstore kogte kartofler
2 gulerødder
1 porrer
1 stort løg (jeg bruger friske løg, når sæsonen er til det)
2 spsk olie
2 fed hvidløg
Urtesalt og friskkværnet peber
1 tsk tørret oregano
1 kvist frisk rosmarin
lidt soyasauce
friskrevet muskatnød

Grøntsagerne skæres i grove stykker og fordeles i et ovnfast fad. Olie røres sammen med presset hvidløg, salt, peber, oregano og rosmarinnåle. Blandningen fordeles over grøntsagerne og der dryppes med soya sauce og rives muskatnød over. Fadet skal i ovnen i en halv times tid og så er det klar til servering.

Opskrift på linsedeller:
1/2 revet squash
1 løg
1 dl linser (jeg brugte røde - grønne kan også sagtens anvendes)
3 spsk grahamsmel
3 spsk majsmel (eller hvedemel)
1/2 tsk karry
2 fed presset hvidløg
Friskkværnet peber
2 tsk havsalt
1 dl solsikkekerner
1/2 dl hørfrø

Start med at koge linserner i letsaltet vand. Følg anvisningen på emballagen, men lad dem ikke koge helt ud. Vask og riv squash i en skål og supplér med hakket løg. Tilsæt olie, mel og alle krydderier og frø. Farsen kan sagtens stå på køl nogle timer inden dellerne steges. Når du skal stege dellerne kan du forme dem i hånden og lægge dem på en god varm pande med lidt olie. Dellerne vendes undervejs og er færdige efter ca. 10 min.

En god idé er at lave farsen til dellerne først - lade den stå på køl, mens grøntsagsfadet forberedes og stege dem mens fadet hygger sig i ovnen. Dellerne fylder godt i sig selv, så hvis man vil lave noget lidt lettere som tilbehør er en tomatsalat en god idé. Evt. med lidt brød og puré til...

En nem tomatsalat med store cherrytomater sauteret få minutter ved høj varme, hakket rødløg, mozzarella, frisk basilikum, frikkværnet peber og balsamico.. Mums!

Italiensk - en madkultur man kun kan elske

Kulinariske highlights direkte fra Italien: