Jeg har nævnt den flere gange og nu kommer altså endnu en opskrift inspireret af den - pastakogebogen Pasta Nostra - autentisk, smagfuld, lækker italiensk pasta. Jeg laver efterhånden ikke en pastaret uden lige at have orienteret mig i den:
I aften stod den på cannelloni - og heller ikke her skuffer Pasta Nostra. Godt nok tilsatte jeg lidt efter eget påfund, som altid når jeg tager udgangspunkt i en eller anden opskrift - mit eget lille særpræg. Og den blev så lækker og cremet som kun italiensk kan være det. Med rigeligt bechamelsauce, krydrede svampe, lækker parmesanost, sød tomatsauce og frisk persille.
Ingredienser (8 stk.):
Friske cannelloni-plader (Jeg brugte 1,5 pakke friske lasagneplader - men hjemmelavet er selvfølgelig optimalt)
1 fed hvidløg
1 chili
1 håndfuld hakket persille
500 g. svampe (årstidens - jeg brugte mørke champignon)
100 g. spinat (optøet fra frost)
Olivenolie til stegning
50 g. smør
2 spsk. mel
5 dl mælk
Muskatnød
200 g. philadelphia ost
100 g. parmesan ost
Lidt purerede tomater
Salt
Hak hvidløg, chili, persille og svampe. Sautér hvidløg, chili og persille i olien. Tilsæt de hakkede svampe og salt og lad det stå ved høj varme i 10 minutter. Lad det køle lidt af i en stor skål.
Smelt smørret i én lille gryde og varm mælken i en anden. I smørret tilsættes mel lidt ad gangen mens der piskes, så der ikke kommer klumper i. Sørg for at mælken koger op - rør godt undervejs. Tilsæt det kogte mælk til smørret sammen med salt og godt med revet muskatnød og pisk til en cremet bechamelsauce.
Rør philadelphia og halvdelen af parmesanosten i svampeblandingen. Fyld cannellonierne med ca. 2 spsk. af svampeblandingen og 1 spsk. spinat. Læg dem i et smurt ovnfast fad, hvor du først hælder halvdelen af bechamelsaucen i. Når alle cannellonierne er foldet hældes resten af bechamelsaucen over, dernæst de purerede tomater (i "klatter") og resten af parmesanosten. Sæt fadet i ovnen og lad det gratinere i 20 min. ved 175 grader. Inden servering drysses med lidt hakket persille.
Ja, lækkert ser det ud - og lækkert var det. Så prøv det bare af og tag så og invester i Pasta Nostra og gå amok i italienske pastalækkerier, som de virkelig bør være!
En blog med peeps (glimt) fra mit hjerte. Lidt erfaringer, inspiration og tanker om det der optager mig. Lidt om mode og skønhed, lidt mere om sundhed og velvære og en helt masse om mad!
07.04.2012
Cannelloni a la Pasta Nostra
05.04.2012
No. 1 Mascara Til Dato
Extreme Party Mascara fra Bobby Brown - 135 DKK:
Vi er vel alle konstant på jagt efter den perfekte mascara, ligesom vi hele tiden er åben overfor en ny, endnu bedre dagcreme, lipstick, concealer osv. Men efter at have prøvet utallige mascara fra både billige mærker som MaxFactor og de lidt dyrere som Lancome og Dior har jeg holdt fast i Extreme Party Mascara fra Bobby Brown i farven 'All Black' i et par år. Det er ingen overraskelse at den er fra Bobby Brown - mit absolut favorit-mærke, når det kommer til make-up, som jeg vender tilbage til igen og igen. Jeg har efterhånden fået skiftet samtlige dele af min make-up-samling ud med Bobby...
Jeg har prøvet flere mascara fra forskellige mærker i mellemtiden - for tit får jeg da lige et tip fra en veninde om at hun har fundet THE mascara - men ingen der overgår den her! Den giver længde og fylde på den helt rigtige måde - ikke for lidt og ikke for meget - og vigtigst af alt er den SÅ nem at arbejde med. Den fungerer endda sådan, at man efter nogle timer kan friske den op ved at lægge et nyt lag uden at den klumper eller noget, fordi den holder sig smidig - selv når den er tør. Den koster 185 DKK og kan fås i Magasin - både på Kgs. Nytorv og i deres online store. Så hvad venter du på?
04.04.2012
Anbefaling: Irma's Grødblandinger
Har du også indimellem svært ved at finde på noget lækkert at lave til morgenmad? Grød er altid en god ting, som man kan variere efter smag og hvad man lige har i køkkenskabet. Hvis ikke man har overskud eller fantasi til at sammensætte sin egen grød - som både smager godt, indeholder en god kombination af næringsstoffer og lægger en god bund fra morgenstunden - så har Irma lavet en grød-serie med en række lækre grødblandinger, som indeholder en masse gode sager og som smager skønt.
Blandingerne koster 39 kr. og fås i i hvert fald 6 varianter. I øjeblikket spiser jeg 'No. 2', som indeholder quinoa, hirse, ristet boghvede, fenikelfrø, æble og mørke rosiner. 'No. 3' - som indeholder havre og byg, solsikkekerner, rugflager, hybenpulver og tørrede jordbær - har jeg tidligere prøvet og den var jeg ligeså vild med. Blandingerne kan bruges til morgen, men også til mellemmåltider og til dessert eller aftensmad alt efter, hvad de indeholder - anbefalinger herom står angivet på poserne. Irma har udviklet blandingerne i samarbejde med bageriet Aurion, som har reintroduceret de gamle kornarter som spelt, emmer o.l. og de indeholder alle kun fuldkornsprodukter... Se min version af grøden her:
Jeg tilbereder grøden med mælk istedet for vand, da det giver en langt mere cremet og lækker konsistens. Se på posen hvor meget væske, der skal bruges til en portion grød - det varierer. Desuden blander jeg små stykker æble i - al frugt kan anvendes - samt 1/2 tsk. stødt kanel og ingefær, som både giver smagen lidt ekstra og gør at der dufter skønt i køkkenet. Til sidst putter jeg en lille håndfuld rosiner og mandler over og voila - et styk lækker, mættende morgenmad!
27.03.2012
Thai-suppe med tigerrejer og nudler
Her kommer en suppe, der sender dig direkte til Thailand. Alle de rigtige smage er der i en kombination af chili, hvidløg, ingefær, karrypasta, koriander og citrongræs...
Ingredienser, til 4 personer:
350 g. tigerrejer
1 liter bouillon (grøntsags- eller fiskebouillon)
250 g. champignon, skåret i tynde skiver
2 stængler citrongræs, snittet i tynde skiver
4-5 forårsløg, snittet i tynde skiver
1,5 spsk. ingefær, revet
1 stærk chili, fintrakket
2 fed hvidløg
2 tsk. grøn karry pasta
Evt. lidt fish-sauce
En håndfuld hakket koriander
Olie til stegning
Tilbehør: Fuldkornsbrød (Jeg brugte Il Forne's nye fuldkorns-flüte fra frost)
Fremgangsmåde:
Svits rejerne i en stor gryde i ét fed hvidløg og en tredjedel af chilien - kun få minutter på hver side. Læg dem til afkøling på en tallerken. Kom lidt ekstra olie i gryden og svits forårsløg og champignon med citrongræs, revet ingefær, resten af chilien, grøn karry pasta og et fed hvidløg. Gør imens bouillonen klar i en lille gryde. Når bouillonen er klar tilsættes først fish-sauce, hvis du ønsker det, og herefter bouillonen samt ca. en halv liter ekstra vand. Lad suppen koge lidt op og skru så ned for varmen og lad den simre imens brødet bages i ovnen. Inden servering tilsættes rejerne, pillede, og koriander.
25.03.2012
Anbefaling: Café Norden
Foråret lister sig ind over os! For mig betyder det tid til at give garderoben et friskt pust med sæsonens lyse, nye farver, og så betyder det café-hygge. For ingen shoppe-tur uden en tur på café, enten til en kop kaffe eller til en lækker frokost - hvor man sidder og nyder det gode vejr og gør status over sæsonens indkøb og livet i det hele taget. Og i den forbindelse er der et sted, jeg vender tilbage til igen og igen - Café Norden ved Storkespringvandet. For det første ligger den jo perfekt i forhold til i hvert fald mine faste must-visit steder på shoping-ruten, for det andet er der god udsigt ud over Strøgets byliv - ja, jeg kan altså godt lide at betragte mennesker. For det tredje er maden helt suveræn med lækre råvarer, gode smage og kombinationer af ingredienser - man ender altid i et dilemma mht. hvilken sandwich eller salat det nu skal være denne gang. Og for det fjerde er portionerne gigantiske - man får virkelig noget for sine penge, for ja, stedet er da i den dyre ende, qua den eftertragtede beliggenhed. Men, men, men, det er altså det hele værd.
Igår vovede jeg mig så ud i en ny ret - selvom parma-pastaen, tunsalaten og auberginesandwichen også kaldte på mig - en broccoli-salat med aubergine og alverdens lækkert fyld; rødløg, ristede nødder og blommer og et stykke bruchetta med den lækreste gedeost toppet med kandiserede æbler og timian. Mums, det var godt nok lækkert og hermed min nye favorit på Norden og ja, på caféerne i indre by's shoppeområde i det hele taget!
19.03.2012
Ægte hjemmelavede thai-forårsruller
Uh, de er altså gode dem her! Med forårsrulledej fra en kinesisk købmand bliver overfladen helt perfekt sprød, og med de rigtige fintsnittede grøntsager med soya og grøn karry inden i, smager de bare helt rigtigt af thai. Det tager sin tid - først at snitte grøntsager, sautere dem, så samle rullerne og til sidst stege dem i olie - men resultatet er det hele værd. Lav en stor portion og frys ned - så er der til tilbehør til wokken eller tapas-bordet et stykke tid...
Ingredienser (ca. 25 stk.):
1/2 pakke forårsrulledej (fås hos enhver kinesisk biks)
1 stor porrer
1 kvart hvidkålshoved
2 rød peberfrugt
3 forårsløg
3 gulerødder
Frisk ingefær
Grøn karrypasta og soya efter smag
- Brug evt. andre grøntsager eller kødstrimler alt efter hvad du har/har lyst til!
Fremgangsmåde:
Snit grøntsagerne i tynde strimler - så tynde som det nu er muligt, og sautér dem alle ved høj varme. Når de er faldet lidt sammen tilsættes frisk revet ingefær, karrypasta og soya efter smag - jeg sparer ikke på det, da jeg godt kan lide dem ret spicy. Pas på med at give grøntsagerne alt for længe - de må stadig gerne være lidt sprøde. Pak forårsrulledejen ud ad emballagen og læg den på en tallerken med et fugtigt viskestykke over så den ikke tørrer ud, mens du folder rullerne. Brug et spækbræt til at folde rullerne på. Læg dej-stykkerne med snippen ned mod dig selv, kom en klat fyld på den nederste del af kvadratet, rul én gang og fold siderne ind, rul derefter helt sammen. Et godt trick er at fæstne snippen ved at lave en tyk blanding af mel og vand og smøre på enden inden der rulles helt sammen.
Tag en høj pande og kom godt med olie i - varm det op til det er virkelig varmt. Placér så rullerne i olien og steg dem på hver side i 3-5 minutter. De kan også bages i ovnen på 200 grader, hvis de pensles godt med olie. Så skal de have 10-15 minutter.
Ingredienser (ca. 25 stk.):
1/2 pakke forårsrulledej (fås hos enhver kinesisk biks)
1 stor porrer
1 kvart hvidkålshoved
2 rød peberfrugt
3 forårsløg
3 gulerødder
Frisk ingefær
Grøn karrypasta og soya efter smag
- Brug evt. andre grøntsager eller kødstrimler alt efter hvad du har/har lyst til!
Fremgangsmåde:
Snit grøntsagerne i tynde strimler - så tynde som det nu er muligt, og sautér dem alle ved høj varme. Når de er faldet lidt sammen tilsættes frisk revet ingefær, karrypasta og soya efter smag - jeg sparer ikke på det, da jeg godt kan lide dem ret spicy. Pas på med at give grøntsagerne alt for længe - de må stadig gerne være lidt sprøde. Pak forårsrulledejen ud ad emballagen og læg den på en tallerken med et fugtigt viskestykke over så den ikke tørrer ud, mens du folder rullerne. Brug et spækbræt til at folde rullerne på. Læg dej-stykkerne med snippen ned mod dig selv, kom en klat fyld på den nederste del af kvadratet, rul én gang og fold siderne ind, rul derefter helt sammen. Et godt trick er at fæstne snippen ved at lave en tyk blanding af mel og vand og smøre på enden inden der rulles helt sammen.
Tag en høj pande og kom godt med olie i - varm det op til det er virkelig varmt. Placér så rullerne i olien og steg dem på hver side i 3-5 minutter. De kan også bages i ovnen på 200 grader, hvis de pensles godt med olie. Så skal de have 10-15 minutter.
- Jeg spiste en gang stegte ris med grøntsager (squash, peberfrugt, løg) og en sur-sød chilisauce til... Hvis du er i tvivl om, hvordan rullerne skal foldes og steges, så tjek linket herunder fra MadBio.com :
http://www.madbio.com/video/1480945/de-sprdeste-hjemmelavede
28.02.2012
På tide med et nyt indlæg - og på tide med en tærte!
NU er det på tide, at jeg kommer ud med et nyt indlæg! Jeg har virkelig forsømt bloggen de sidste to måneder - men hvor har jeg haft travlt med eksamener og semesterstart! Nu er jeg så på den igen med lidt overskud til at få blogget om min mad - og så synes jeg det er på tide at inspirere til en lækker tærte! Jeg laver faktisk tit tærter - det er en lækker ting på alle tider af året, da de kan sættes sammen efter årstiden og sættes sammen med forskellige salater eller brød... Min favorit er helt klart en spinattærte med masser af svampe og løg - broccoli og porrer er dog også gode alternativer. Så her er gårsdagens variant af en yummi tærte:
Spinattærte med svampe, løg og soltørret tomat:
Ingredienser - giver 1 stor tærte:
1 tærtebund (jeg snyder altså og køber den færdig - men det er selvfølgelig optimalt selv at bage den)
500 g. svampemix (jeg er især vild med portobello svampe)
1/2 pose frossen helbladet spinat (optøet)
Soltørrede tomater (to gode håndfulde ca.)
1 stort rødløg
1 frisk chili
1 bøtte hytteost
4 æg
2 dl. skyr (eller creme fraiche)
salt, peber
revet ost til toppen
Tænd først ovnen på 200 grader. Løgene skæres i både og chilien snittes fint - det svitses sammen på panden. Svampene renses og skæres i skiver og tilsættes. Mens de bliver 'møre' - det tager ca. 10 min. - smøres et stort tærtefad med fedtstof og tærtebunden lægges i. Når svampeblandingen er klar fordeles den på tærtebunden, spinat fordeles henover ligesom hytteost og soltørrede tomater. Æggene piskes sammen med skyr og tilsættes salt og peber. Det hældes udover tærten. Herefter drysses revet ost henover og tærten smækkes i ovnen, hvor den skal bage i ca. 25 minutter. Imens kan du jo forberede en lækker, let salat eller lune noget brød som tilbehør. Velbekomme :)
Spinattærte med svampe, løg og soltørret tomat:
Ingredienser - giver 1 stor tærte:
1 tærtebund (jeg snyder altså og køber den færdig - men det er selvfølgelig optimalt selv at bage den)
500 g. svampemix (jeg er især vild med portobello svampe)
1/2 pose frossen helbladet spinat (optøet)
Soltørrede tomater (to gode håndfulde ca.)
1 stort rødløg
1 frisk chili
1 bøtte hytteost
4 æg
2 dl. skyr (eller creme fraiche)
salt, peber
revet ost til toppen
Tænd først ovnen på 200 grader. Løgene skæres i både og chilien snittes fint - det svitses sammen på panden. Svampene renses og skæres i skiver og tilsættes. Mens de bliver 'møre' - det tager ca. 10 min. - smøres et stort tærtefad med fedtstof og tærtebunden lægges i. Når svampeblandingen er klar fordeles den på tærtebunden, spinat fordeles henover ligesom hytteost og soltørrede tomater. Æggene piskes sammen med skyr og tilsættes salt og peber. Det hældes udover tærten. Herefter drysses revet ost henover og tærten smækkes i ovnen, hvor den skal bage i ca. 25 minutter. Imens kan du jo forberede en lækker, let salat eller lune noget brød som tilbehør. Velbekomme :)
Abonner på:
Opslag (Atom)



