25.03.2012

Anbefaling: Café Norden

Foråret lister sig ind over os! For mig betyder det tid til at give garderoben et friskt pust med sæsonens lyse, nye farver, og så betyder det café-hygge. For ingen shoppe-tur uden en tur på café, enten til en kop kaffe eller til en lækker frokost - hvor man sidder og nyder det gode vejr og gør status over sæsonens indkøb og livet i det hele taget. Og i den forbindelse er der et sted, jeg vender tilbage til igen og igen - Café Norden ved Storkespringvandet.  For det første ligger den jo perfekt i forhold til i hvert fald mine faste must-visit steder på shoping-ruten, for det andet er der god udsigt ud over Strøgets byliv - ja, jeg kan altså godt lide at betragte mennesker. For det tredje er maden helt suveræn med lækre råvarer, gode smage og kombinationer af ingredienser - man ender altid i et dilemma mht. hvilken sandwich eller salat det nu skal være denne gang. Og for det fjerde er portionerne gigantiske - man får virkelig noget for sine penge, for ja, stedet er da i den dyre ende, qua den eftertragtede beliggenhed. Men, men, men, det er altså det hele værd.



Igår vovede jeg mig så ud i en ny ret - selvom parma-pastaen, tunsalaten og auberginesandwichen også kaldte på mig - en broccoli-salat med aubergine og alverdens lækkert fyld; rødløg, ristede nødder og blommer og et stykke bruchetta med den lækreste gedeost toppet med kandiserede æbler og timian. Mums, det var godt nok lækkert og hermed min nye favorit på Norden og ja, på caféerne i indre by's shoppeområde i det hele taget!

19.03.2012

Ægte hjemmelavede thai-forårsruller

Uh, de er altså gode dem her! Med forårsrulledej fra en kinesisk købmand bliver overfladen helt perfekt sprød, og med de rigtige fintsnittede grøntsager med soya og grøn karry inden i, smager de bare helt rigtigt af thai. Det tager sin tid - først at snitte grøntsager, sautere dem, så samle rullerne og til sidst stege dem i olie - men resultatet er det hele værd. Lav en stor portion og frys ned - så er der til tilbehør til wokken eller tapas-bordet et stykke tid...

Ingredienser (ca. 25 stk.):
1/2 pakke forårsrulledej (fås hos enhver kinesisk biks)
1 stor porrer
1 kvart hvidkålshoved
2 rød peberfrugt
3 forårsløg
3 gulerødder
Frisk ingefær
Grøn karrypasta og soya efter smag
- Brug evt. andre grøntsager eller kødstrimler alt efter hvad du har/har lyst til!

Fremgangsmåde:
Snit grøntsagerne i tynde strimler - så tynde som det nu er muligt, og sautér dem alle ved høj varme. Når de er faldet lidt sammen tilsættes frisk revet ingefær, karrypasta og soya efter smag - jeg sparer ikke på det, da jeg godt kan lide dem ret spicy. Pas på med at give grøntsagerne alt for længe - de må stadig gerne være lidt sprøde. Pak forårsrulledejen ud ad emballagen og læg den på en tallerken med et fugtigt viskestykke over så den ikke tørrer ud, mens du folder rullerne. Brug et spækbræt til at folde rullerne på. Læg dej-stykkerne med snippen ned mod dig selv, kom en klat fyld på den nederste del af kvadratet, rul én gang og fold siderne ind, rul derefter helt sammen. Et godt trick er at fæstne snippen ved at lave en tyk blanding af mel og vand og smøre på enden inden der rulles helt sammen.

Tag en høj pande og kom godt med olie i - varm det op til det er virkelig varmt. Placér så rullerne i olien og steg dem på hver side i 3-5 minutter. De kan også bages i ovnen på 200 grader, hvis de pensles godt med olie. Så skal de have 10-15 minutter.



- Jeg spiste en gang stegte ris med grøntsager (squash, peberfrugt, løg) og en sur-sød chilisauce til... Hvis du er i tvivl om, hvordan rullerne skal foldes og steges, så tjek linket herunder fra MadBio.com :
http://www.madbio.com/video/1480945/de-sprdeste-hjemmelavede

28.02.2012

På tide med et nyt indlæg - og på tide med en tærte!

NU er det på tide, at jeg kommer ud med et nyt indlæg! Jeg har virkelig forsømt bloggen de sidste to måneder - men hvor har jeg haft travlt med eksamener og semesterstart! Nu er jeg så på den igen med lidt overskud til at få blogget om min mad - og så synes jeg det er på tide at inspirere til en lækker tærte! Jeg laver faktisk tit tærter - det er en lækker ting på alle tider af året, da de kan sættes sammen efter årstiden og sættes sammen med forskellige salater eller brød... Min favorit er helt klart en spinattærte med masser af svampe og løg - broccoli og porrer er dog også gode alternativer. Så her er gårsdagens variant af en yummi tærte:

Spinattærte med svampe, løg og soltørret tomat:
Ingredienser - giver 1 stor tærte:
1 tærtebund (jeg snyder altså og køber den færdig - men det er selvfølgelig optimalt selv at bage den)
500 g. svampemix (jeg er især vild med portobello svampe)
1/2 pose frossen helbladet spinat (optøet)
Soltørrede tomater (to gode håndfulde ca.)
1 stort rødløg
1 frisk chili
1 bøtte hytteost
4 æg
2 dl. skyr (eller creme fraiche)
salt, peber
revet ost til toppen

Tænd først ovnen på 200 grader. Løgene skæres i både og chilien snittes fint - det svitses sammen på panden. Svampene renses og skæres i skiver og tilsættes. Mens de bliver 'møre' - det tager ca. 10 min. - smøres et stort tærtefad med fedtstof og tærtebunden lægges i. Når svampeblandingen er klar fordeles den på tærtebunden, spinat fordeles henover ligesom hytteost og soltørrede tomater. Æggene piskes sammen med skyr og tilsættes salt og peber. Det hældes udover tærten. Herefter drysses revet ost henover og tærten smækkes i ovnen, hvor den skal bage i ca. 25 minutter. Imens kan du jo forberede en lækker, let salat eller lune noget brød som tilbehør. Velbekomme :)

27.12.2011

Julet rødkålssalat


Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke er stor fan af traditionel julemad. Og så er der ikke meget at gøre juleaften i familiens skød, når den traditionen tro står på and, lun rødkål, brune kartofler og rigeligt med brun sovs - for der er jo ingen vej udenom, når det står til resten af familien. MEN - i år fandt jeg denne opskrift, som jeg lavede en ordentlig skudfuld af, så familien også kunne peppe sin traditionelle juleanretning op med et moderne indspark i form af en sprød rødkålssalat. Og heldigvis var den velkommen på julebordet, selvom den selvfølgelig ikke kunne stå mål med den lune rødkål badet i brun sovs! Men sammen med en hvidvinsdampet pighvar-filet, var min jul reddet. Så her kommer lidt inspiration til næste års julemad til vegetarer eller andre, der ønsker lidt fornyelse juleaften (eller enhver anden aften for den sags skyld)...

Ingredienser (tilbehør til 6 personer):
1/2 liter fintrevet rødkål
2 rødbeder
2 æbler
1/2 rødløg
125 g. bløde figner
En håndfuld ristede hasselnødder
Til dressing:
1 god håndfuld frisk timian
2 spsk balsamico
1 spsk honning
1 spsk olivenolie
Salt og peber

Tilberedningen:
Kog først rødbederne, tag skallen af og lad dem køle lidt af. Skær dem så i tern og kom dem i en stor skål (jeg bruger altid handsker når jeg arbejder med rødbeder for farven forsvinder ikke så nemt). Skær æblerne i tynde både, løgene i tern og fignerne i kvarte og kom dem oveni. Bland det med den revede rødkål og rør dressingen sammen som hældes over. Vend det hele sammen - det har godt af at stå at trække i et par timer inden servering. Rist hasselnødderne og drys dem udover salaten, som nu ser helt smuk med sine røde farver - klar til servering.

03.12.2011

Et Must i December

Vi har alle sammen vores ting, når det kommer til julens søde sager. Nogle ser frem til vaniljekransene, nogle skal bage brunkager, andre er til specier... Min ting er de her italienske biscotti med marcipan i en julevariant, som jeg selv har sat sammen, så jeg synes de er helt som de skal være.

Giver ca. 2 bageplader:
250 g mel
250 g sukker
3 æg
150 g hele mandler, groft hakkede
200 g rå marcipan
1/2 tsk bagepulver
Korn fra en vaniljestang (eller ca. 2 spsk vaniljesukker)
Saften fra en appelsin
1 tsk kanel
1 tsk kardemomme

Bland mel, sukker, bagepulver, vaniljekornene og hele mandler sammen. Smuldr. marcipanen i og tilsæt appelsinsaft, kanel og kardemomme. Saml dejen med sammenpisket æg og del den derefter i 3 lange pølser, som er ca. 4 cm bredde. De skal ikke ligge for tæt, da dejen er meget klistret og flyder en del ud - brug evt. to bageplader så der er god afstand omkring dem.
Bag først kagerne i 20 min. ved 175 grader - tag dem så ud og skær dem i skiver og skil dem ad inden de sættes i ovnen igen og bages færdig ved 200 grader i ca. 15 min. Måske nærmere 12-15 min. Ikke mere, så bliver de rigeligt hårde. Herefter sættes de til afkøling inden de opbevares i en kagedåse.

19.11.2011

Easy Ærtesuppe

Det kunne næsten ikke være nemmere - ærter, løg og krydderier. Ikke så meget andet skal der til for at lave en super sund og smagfuld basis suppe med en smuk grøn farve. God til årstiden varm, god til enhver tid kold. Med lidt kammuslinger på toppen og sprødt brød til fik jeg, efter min mening, sat prikken over i'et. Og den kan som så meget andet varieres efter humør:

Ingredienser (ca. 2 personer)
200 g. ærter, optøet fra frost
1 løg
1 fed hvidløg
3 dl grøntsagsbouillon
Olie
2 spsk basilikum og/eller mynte
Salt og peber
Evt. creme fraiche til toppen
12 kammuslinger
Brød

Sådan gør man:
Løg hakkes og svitses i en gryde, og hvidløget presses i. Når det har svitset et par minutter tilsættes ærterne og bouillon. Lad det koge 5 minutters tid og tilsæt basilikum og/eller mynte. Herefter tages gryden af varmen og suppen blendes med en stavblender til den er tilpas flydende. Man kan evt. tilsætte lidt vand, hvis den er for tyk. Så smages den til med salt og peber og kan stå og simre, mens man steger kammuslingerne på en pande bare et par minutter på hver side og rister/luner lidt brød.


Velbekomme...

06.11.2011

Linsedeller til den store guldmedalje!

Idag har jeg stået i køkkenet og vendt den ene linsedelle efter den anden. Ny kostplan står på masser af protein, sundt fedt og gode næringsstoffer og mindre sukker og kulhydrat. Efter at have købt mig et lille apotek af hampeproteinpulver, fiskeoliekapsler, urtedrik og vitaminer, var linsedellerne næste skridt i den retning. Linserne er en af de rigtig gode kilder til at få masser af protein, fordi de kan bruges på så mange måder i madlavningen - i supper, salater og ja, minsandten også i frikadeller. Så nu ligger der et godt lager af linsedeller i min fryser - klar til at blive lunet til frokosten eller aftensmaden, som et alternativ til kød. Selvfølgelig måtte jeg lige smage på dem og de er virkelig lækre med sprøde græskarkerner og spicy krydderier - mit lille protein/fedt projekt bliver ingen sag!

Opskriften:
Ingredienser:
2 dl linser (jeg brugte sorte belugalinser)
1 dl græskarkerner
1 dl havregryn
1 dl mel
1 dl olie
1 finthakket løg
3 tsk karry
3 tsk paprika
1/2 tsk røget paprika
Saft fra 1/2 citron
1 spsk sojasauce
1 tsk salt og godt med peber

Kog linserne i letsaltet vand efter anvisningen - der må gerne være lidt bid i. Kom bagefter linserne i en skål og bland med grofthakkede græskarkerner, hakket løg og de øvrige ingredienser og lad massen hvile 5-10 min inden de formes til små deller og steges i olie til de er brunede på hver side.
(Tilsæt evt. lidt vand i massen, hvis den er for tør, inden du sætter den til at hvile)