18.09.2011

En mexicansk chili, der er lige i øjet...

 Som pesce-vegetar har jeg i lang tid ikke spist rigtig old-fashion mexicansk, selvom jeg elsker smagen, for umiddelbart rimer mexicansk ikke på kødfri. Men det kan det sagtens gøre - nu har jeg sammensat en opskrift på chili SIN carne, som har den helt rigtige spicy smag af chili, spidskommen og koriander, men som i stedet for kød er baseret på en masse lækre grøntsager. For et fuldendt måltid lavede jeg en frisk guacamole og nogle majspandekager til. Min opskrift er til ca. 4 personer.

Til chilien:
200 g kidneybønner
(dem fra dåse er fine - hvis de er tørre, skal de stå i blød natten over og koges)
2 friske chili (afhænger af hvor stærk man ønsker retten)
1 løg
1 stilk bladselleri
1 stor porrer
4 modne tomater
2 røde peberfrugter
2 fed hvidløg
4 gulerødder
1 dåse tomatpuré
Lidt vand (ca. samme mængde som tomatpuré)
Et skvæt rødvin (ca. 2 dl)
En halv terning grøntsagsbouillon
2 laurbærblade
En håndfuld hakkede friske koriander
Spidskommen efter smag
Salt og peber
Olivenolie til stegning

Fremgangsmåde:
Alle grøntsager hakkes i tern, så de er klar til gryden. Hak chili fint og svits det i olie ved meget høj varme, indtil det begynder at svie i øjnene;) Tilsæt de hakkede løg og lad det svitse lidt. Tilsæt derefter resten af grøntsagerne og lad dem stege et par minutter. Herefter tilsættes tomatpuré og rødvin - til grøntsagerne er  knap dækkede - samt lidt vand. Tilsæt bouillon-terningen, laurbærbladene og ikke mindst bønnerne og lad retten simre under låg, gerne 20 minutters tid. Smag til med frisk koriander, spidskommen, salt, peber og hvidløg - evt. lidt chilipulver, hvis retten ikke er stærk nok. Så er retten klar til servering. Den kan evt. stå og simre lidt, mens guacamolen og majspandekagerne forberedes..

Min opskrift på guacamole (Der findes rigtig mange og egentlig er det bare at prøve sig frem)
2 modne avokado moses med en gaffel, så konsistensen er lidt grov. Herefter tilsættes hvidløg, salt og peber samt limesaft efter smag (Jeg brugte 1 fed hvidløg og saft fra 3/4 lime). Herefter tilsatte jeg lidt græsk yoghurt - så synes jeg konsistensen bliver bedst, men creme fraiche, fromage frais, eller hvad man lige har til rådighed, kan sagtens bruges.

Min opskfrift på majspandekager
2 æg blandes med 1 dåse majs, 2,5 dl majsmel og mælk efter behov til man opnår en dej, der minder om en ret tyk pandekagedej. Kom olie på en pande og vent til den er rigeligt varm - kom så dejen på panden i små klatter og steg dem på hver side til de er gyldne.

Bon appetit

10.09.2011

Lækre fuldkornsmuffins med dadler

Endelig fik jeg prøvet at bage mine helt egne dadel-muffins, som længe har været planen! Med en simpel grundopskrift på muffins kan man trylle alverdens fantastiske muffins sammen ved at komme forskellige kombinationer af fyld i - det kan næsten ikke gå galt. Og grundopskriften kan man endda også tilpasse, så dejen virker passende. Jeg er absolut vild med dem pga. den svampede konsistens, som dadlerne giver, og jeg vil lave dem igen og igen i forskellige varianter og bruge dem som eftermiddagssnack! Her er min version med banan, appelsin, vanilje og nødder:

Grundopskrift (giver ca. 10 stk.):
150 gram fuldkornsmel
1 tsk bagepulver
1 kop vand
250 gram dadler (jeg brugte tørrede, som jeg havde opblødt i kogende vand)
100 gram nødder (jeg brugte hasselnødder og valnødder - alle slags kan du)
En god, sund olie (jeg bruger nøddeolie)

Idé til fyld:
1 banan
Saft fra 1 appelsin
Korn fra 1/2 vaniljestang

Mel og bagepulver blandes sammen. Nødderne tørristes på en pande og blandes i melet. Dadler, vand og olie blendes med en stavblender. Blandingen hældes i det tøre. Rør dejen sammen og hæld evt. mere vand, olie eller mel i, hvis dejen virker for tør/våd. Herefter tilsætter man sine smagsgivere. Dvs. bananen, appelsinsaften og vaniljekornene rører jeg i her - og så er dejen klar til bagning.
Muffins'ne skal bage ved 200 grader i ca. 25 minutter (20-30 minutter alt efter form og fyld) - hvis du stikker i midten og dejen ikke hænger i, er de færdige... geniale som eftermiddagssnack:
Min eftermiddagssnack bestod af en dadelmuffin og en lille innocent-smoothie. Ahm :)

Forslag til fyld:
- Revet æble (eller i tern), kanel og juice som væde i stedet for vand
- Revet gulerod, müsli
- 100 g frosne bær og vaniljepulver
- 2-3 spsk kakaopulver og 1 banan
- Man kan i virkeligheden bare fylde i fra skabe og skuffer (rosiner, tranebær, kokos o.l. vil også gå fint)

30.08.2011

Bagt laks med perlebygsalat

Uhm! En nordisk klassiker - bagt laks. Men i en ny og vel lidt eksotisk version med japansk-inspirerede smagsindtryk som soya, lime og ingefær, som sammen med fisken leder tankerne hen på delikat sushi... Opskriften er inspireret af Femina, som er et af de magasiner, der er virkelig gode til spændende opskrifter - udover Spis Bedre og Magasinet Mad, som jeg også ofte læser med stor fornøjelse. I det hele taget er blade med opskrifter noget jeg læser sluger i mig, som fashionista med det nyeste Vogue!
Middag til 4:
Ca. 600 g laksefilet (uden ben, men gerne med skind)

Soyadressing:
1 dl soya
Saften fra 3-4 lime
0,5 dl sukker

Kom soya, limesaft og sukker i en lille gryde og lad det koge op. Lad det dernæst simre ca. 5 min eller til sukkeret er smeltet. Tag det af varmen og lad det køle lidt af inden du sætter det på køl, mens resten forberedes.

Perlebygsalat:
2,5 dl perlebyg
1,5 spsk revet ingefær
3 avokadoer i tern
100 g babyspinat
1 forårsløg i tynde skiver

Skyld perlebyggen og kog den mør i saltet vand (ca. 15-20 min). Imens kan laksen anrettes på bagepapir på en bageplade og krydres med salt. Den skal nu bage i ovnen i 10-15 minutter ved 165 grader til den er knap gennemtilberedt.
Dræn overskydende vand fra perlebyggen. Rør soyadressingen sammen med ingefær og vend den lune perlebyg, avokado, spinat og forårsløg med dressingen. Når laksen er klar, anrettes salaten med den varme laks og middagen er serveret...


25.08.2011

Taste of Italy

Pizza med spinat, sardiner og æg

Samme pizza... Lidt senere :)

Det er ingen hemmelighed, at jeg er solgt til det italienske køkken - og det er der heldigvis også andre bloggere der er. For, når jeg har lyst til at eksperimentere lidt i køkkenet, henter jeg gerne inspiration på andre madblogs, som deler ud af inspirerende opskrifter, ligesom jeg selv så gerne vil med min blog.
Denne pizza er i virkeligheden meget typisk italiensk - med pikant tomatsauce, mozzerella, sardiner og æg. Men alligevel er det en kombination af fyld, som jeg ikke selv ville have kastet mig ud i, hvis ikke det var fordi jeg var faldet for de lækre billeder på bloggen middagpaafjerde.blogspot.com.
Helt fantastisk blog, hvor mundvandet altid løber i takt med, at der scrolles ned over opskrifterne. Der er mad af enhver slags, men særligt inden for det italienske, er der de mest fantastiske lækkerier at komme efter! Helt klart et forbillede inden for madblog-verdenen for sådan en nybegynder som jeg vel stadig er :)

23.08.2011

Smagfulde Tundeller

Tunfrikardeller er et rigtig godt bud på nem hverdagsmad, som man kan sætte på menuen igen og igen; de kan både varieres med hensyn til fyld og tilbehør, så på den måde danner de udgangspunkt for et hav af retter. Her er en frisk version med krydderurter, citron og chili:


Ingredienser (ca. 10 deller):
2 gode dåser tun i vand
1 løg
1 stort bdt. dild
1 stort bdt. persille
3-4 æg
2 spsk creme fraiche (eller lign.)
4 spsk rasp (eller groft mel)
1 citron
1 frisk chili
salt, peber
olie til stegning

Sådan gør du:
Pil og hak løget fint. Hak chili, dild og persille. Saml det hele i en stor skål.
Tilsæt tunen (hak den fint med en gaffel). Rør det sammen med citron, æg, creme fraiche, rasp, salt og peber til en våd fars, som du kan arbejde med på panden.
Varm olie op på panden og form farsen til deller med en ske. Steg dem ca. 5 minutter på hver side til de har fået en gylden stegeskorpe og er blevet lidt mørkere i kødet. Steg dem ikke længere, så de bliver tørre.
Haps. Så er der deller til aftensmaden - og måske nogle tilovers til frokosten næste dag :)

22.08.2011

Græsk pastasalat

Den her behøver ikke den store introduktion. En simpel pastasalat med lidt af det bedste fra Grækenland. Luk øjnene, tag en mundfuld og du befinder dig midt i et græsk eventyr af smagsindtryk..




Ingredienser (tilbehør til 4 personer):
250 g fuldkornspasta (jeg brugte konkylier)
500 g cherrytomater
1 stor rød peberfrygt
1 fed hvidløg
1 rødløg
Tørret oregano
Salt, peber
Gode sorte oliven, uden sten (efter smag - jeg brugte et halvt glas)
Grillede artiskok-hjerter (også efter smag - jeg brugte knap et helt glas)
200 g. rucola
Et halvt glas god fetaost

Sådan gør du:
Sæt vand i kog til pastaen og kog den al dente med salt. Skær rødløget i tynde både og steg den ved høj varme i olie på en pande. Tilsæt presset hvidløg, oregano, salt og peber samt hele cherrytomater og peberfrugt skåret i tern. Sautér det ved høj varme et par minutter til tomaterne begynder at sprække - endelig ikke længere - der skal stadig være bid i. Tag panden af varmen og lad den køle af.

Saml pastasalaten ved at vende pastaen med tomatblandingen, skyllet rucola, hele oliven samt artiskok-hjerter skåret i halve. Til sidst smuldres fetaosten udover og salaten er klar:

Bon appetit :)

Anbefaling: BioMio.. Måske den perfekte restaurant


Jeg er så fascineret af konceptet BioMio, som ligger lige ved Kødbyen og Halmtorvet, dejlig tæt på Hovedbanegården, at jeg bliver nødt til at dele min begejstring. Det store åbne lokale giver associationer til en gammel lagerhal - atypisk udgangspunkt for en restaurant. Men trods det har BioMio formået at gøre atmosfæren virkelig hyggelig og afslappet med de kunstneriske vægge, lys på de høje borde, lounge-område med grønne, dybe farver og særligt bidrager det åbne køkken til at pifte stedet op. Inspirerende er det at følge med i, hvordan kokkene arbejder med at kræse om hver enkelt ret. Men det bedste af det hele er maden. Hele menukortet er økologisk og baseret på sundt og grønt - dog uden at det bliver for fanatisk. Men grøntsager udgør omtrent 70% af deres retter..



Brunchen fås først og fremmest ikke bedre. Derudover byder menuen på et hav af lækkerier. Man kan f.eks. få en række interessante appetitvækkere som hummus eller knoldaioli med lækkert speltbrød til. Til aften serveres i øvrigt, blandt meget andet, quinoa-risotto med grøntsager, salat med gedeost, fuldkornswok med tofu/kylling/okse/rejer. Igår spiste jeg selv en skaldyrstallerken med tigerrejer og muslinger i en cremet ingefær-kokos-hvidvinssauce med grøntsager og en knoldaioli med brød til. Min ven valgte deres marrokanske kødboller i en pikant tomatsauce med perlebygtabuleh og myntetzatziki Hvis det lyder lækkert - ja, så smagte det 10 gange bedre! Virkelig en samgsoplevelse, som er en af de bedste jeg har fået på en restaurant. Det skal virkelig bare opleves... Og selv er jeg parat til at smæske mig gennem resten af deres fantastiske menu-kort inden for nærmeste fremtid.