30.08.2011

Bagt laks med perlebygsalat

Uhm! En nordisk klassiker - bagt laks. Men i en ny og vel lidt eksotisk version med japansk-inspirerede smagsindtryk som soya, lime og ingefær, som sammen med fisken leder tankerne hen på delikat sushi... Opskriften er inspireret af Femina, som er et af de magasiner, der er virkelig gode til spændende opskrifter - udover Spis Bedre og Magasinet Mad, som jeg også ofte læser med stor fornøjelse. I det hele taget er blade med opskrifter noget jeg læser sluger i mig, som fashionista med det nyeste Vogue!
Middag til 4:
Ca. 600 g laksefilet (uden ben, men gerne med skind)

Soyadressing:
1 dl soya
Saften fra 3-4 lime
0,5 dl sukker

Kom soya, limesaft og sukker i en lille gryde og lad det koge op. Lad det dernæst simre ca. 5 min eller til sukkeret er smeltet. Tag det af varmen og lad det køle lidt af inden du sætter det på køl, mens resten forberedes.

Perlebygsalat:
2,5 dl perlebyg
1,5 spsk revet ingefær
3 avokadoer i tern
100 g babyspinat
1 forårsløg i tynde skiver

Skyld perlebyggen og kog den mør i saltet vand (ca. 15-20 min). Imens kan laksen anrettes på bagepapir på en bageplade og krydres med salt. Den skal nu bage i ovnen i 10-15 minutter ved 165 grader til den er knap gennemtilberedt.
Dræn overskydende vand fra perlebyggen. Rør soyadressingen sammen med ingefær og vend den lune perlebyg, avokado, spinat og forårsløg med dressingen. Når laksen er klar, anrettes salaten med den varme laks og middagen er serveret...


25.08.2011

Taste of Italy

Pizza med spinat, sardiner og æg

Samme pizza... Lidt senere :)

Det er ingen hemmelighed, at jeg er solgt til det italienske køkken - og det er der heldigvis også andre bloggere der er. For, når jeg har lyst til at eksperimentere lidt i køkkenet, henter jeg gerne inspiration på andre madblogs, som deler ud af inspirerende opskrifter, ligesom jeg selv så gerne vil med min blog.
Denne pizza er i virkeligheden meget typisk italiensk - med pikant tomatsauce, mozzerella, sardiner og æg. Men alligevel er det en kombination af fyld, som jeg ikke selv ville have kastet mig ud i, hvis ikke det var fordi jeg var faldet for de lækre billeder på bloggen middagpaafjerde.blogspot.com.
Helt fantastisk blog, hvor mundvandet altid løber i takt med, at der scrolles ned over opskrifterne. Der er mad af enhver slags, men særligt inden for det italienske, er der de mest fantastiske lækkerier at komme efter! Helt klart et forbillede inden for madblog-verdenen for sådan en nybegynder som jeg vel stadig er :)

23.08.2011

Smagfulde Tundeller

Tunfrikardeller er et rigtig godt bud på nem hverdagsmad, som man kan sætte på menuen igen og igen; de kan både varieres med hensyn til fyld og tilbehør, så på den måde danner de udgangspunkt for et hav af retter. Her er en frisk version med krydderurter, citron og chili:


Ingredienser (ca. 10 deller):
2 gode dåser tun i vand
1 løg
1 stort bdt. dild
1 stort bdt. persille
3-4 æg
2 spsk creme fraiche (eller lign.)
4 spsk rasp (eller groft mel)
1 citron
1 frisk chili
salt, peber
olie til stegning

Sådan gør du:
Pil og hak løget fint. Hak chili, dild og persille. Saml det hele i en stor skål.
Tilsæt tunen (hak den fint med en gaffel). Rør det sammen med citron, æg, creme fraiche, rasp, salt og peber til en våd fars, som du kan arbejde med på panden.
Varm olie op på panden og form farsen til deller med en ske. Steg dem ca. 5 minutter på hver side til de har fået en gylden stegeskorpe og er blevet lidt mørkere i kødet. Steg dem ikke længere, så de bliver tørre.
Haps. Så er der deller til aftensmaden - og måske nogle tilovers til frokosten næste dag :)

22.08.2011

Græsk pastasalat

Den her behøver ikke den store introduktion. En simpel pastasalat med lidt af det bedste fra Grækenland. Luk øjnene, tag en mundfuld og du befinder dig midt i et græsk eventyr af smagsindtryk..




Ingredienser (tilbehør til 4 personer):
250 g fuldkornspasta (jeg brugte konkylier)
500 g cherrytomater
1 stor rød peberfrygt
1 fed hvidløg
1 rødløg
Tørret oregano
Salt, peber
Gode sorte oliven, uden sten (efter smag - jeg brugte et halvt glas)
Grillede artiskok-hjerter (også efter smag - jeg brugte knap et helt glas)
200 g. rucola
Et halvt glas god fetaost

Sådan gør du:
Sæt vand i kog til pastaen og kog den al dente med salt. Skær rødløget i tynde både og steg den ved høj varme i olie på en pande. Tilsæt presset hvidløg, oregano, salt og peber samt hele cherrytomater og peberfrugt skåret i tern. Sautér det ved høj varme et par minutter til tomaterne begynder at sprække - endelig ikke længere - der skal stadig være bid i. Tag panden af varmen og lad den køle af.

Saml pastasalaten ved at vende pastaen med tomatblandingen, skyllet rucola, hele oliven samt artiskok-hjerter skåret i halve. Til sidst smuldres fetaosten udover og salaten er klar:

Bon appetit :)

Anbefaling: BioMio.. Måske den perfekte restaurant


Jeg er så fascineret af konceptet BioMio, som ligger lige ved Kødbyen og Halmtorvet, dejlig tæt på Hovedbanegården, at jeg bliver nødt til at dele min begejstring. Det store åbne lokale giver associationer til en gammel lagerhal - atypisk udgangspunkt for en restaurant. Men trods det har BioMio formået at gøre atmosfæren virkelig hyggelig og afslappet med de kunstneriske vægge, lys på de høje borde, lounge-område med grønne, dybe farver og særligt bidrager det åbne køkken til at pifte stedet op. Inspirerende er det at følge med i, hvordan kokkene arbejder med at kræse om hver enkelt ret. Men det bedste af det hele er maden. Hele menukortet er økologisk og baseret på sundt og grønt - dog uden at det bliver for fanatisk. Men grøntsager udgør omtrent 70% af deres retter..



Brunchen fås først og fremmest ikke bedre. Derudover byder menuen på et hav af lækkerier. Man kan f.eks. få en række interessante appetitvækkere som hummus eller knoldaioli med lækkert speltbrød til. Til aften serveres i øvrigt, blandt meget andet, quinoa-risotto med grøntsager, salat med gedeost, fuldkornswok med tofu/kylling/okse/rejer. Igår spiste jeg selv en skaldyrstallerken med tigerrejer og muslinger i en cremet ingefær-kokos-hvidvinssauce med grøntsager og en knoldaioli med brød til. Min ven valgte deres marrokanske kødboller i en pikant tomatsauce med perlebygtabuleh og myntetzatziki Hvis det lyder lækkert - ja, så smagte det 10 gange bedre! Virkelig en samgsoplevelse, som er en af de bedste jeg har fået på en restaurant. Det skal virkelig bare opleves... Og selv er jeg parat til at smæske mig gennem resten af deres fantastiske menu-kort inden for nærmeste fremtid.

18.08.2011

Kærligheden til Sko


Som alle andre piger, er jeg sko fuldstændig hengiven. Ethvert par i min samling har et plads i mit hjerte, som et kunstværk med hver sit særlige udtryk, og jeg har altid nogle udvalgte stående i mit soveværelse. Udelukkende til pynt, så jeg kan nyde synet af dem, hver gang jeg går forbi...

Italienske godter...

Aubergine er en fantastisk ting! Det har italienerne fundet ud af - de bruger den, hvor end de kan slippe af sted med det i deres madlavning.. Ofte som bi-ingrediens. Her er den til gengæld brugt som hovedingrediens og kommer derfor for alvor til sin ret. Disse fyldte aubergine er virkelig lækre - en fryd for både øjet og ganen:


Ingredienser (4 personer):
2 auberginer
1 squash
2 modne røde tomater
2 røde/gule peberfrugter
2 stængler bladselleri
1 frisk chili
300 g revet parmesan
3-4 skalotteløg
2 fed hvidløg
Timian efter smag
1 bundt persille
4 æg
Olivenolie

Fremgangsmåden:
Flæk de to aubergine og grav kødet ud med en spiseske (skallen skal bruges igen). Skær kødet i tern. Skær derefter også sqaush i fine tern. Salt det hele (også skallen) og sæt det til afdrypning i et dørslag.

Skær alle grøntsagerne i fine tern. Hak også løget og chilien fint. Få god varme på en stor pande. Start med et skæt olivenolie. Når olien er varm tilsættes løg, hvidløg og chili. Dernæst aubergine og squash. Så vendes de øvrige grøntsager i og steges møre.

Til sidst vendes timian (evt. frisk), hakket persille, let pisket æg samt det meste af parmesanen i grøntsagsblandingen. Aubergine-skallerne sættes på en bageplade og fyldes godt op med grøntsagsblandingen, hvorefter det sidste parmesan drysses henover.

Bag dem nu ved 185 grader i ca. 15 minutter til osten er let gylden. Spis dem som tilbehør eller sammen med en simpel grøn salat.