26.06.2011

Standby...

Min blog vil være på standby de næste 2 uger. Jeg skal nemlig til Italien - til Milano, Bellagio og ikke mindst Venedig. Ned til sydens varme sol, til charmerende byliv og italienske lækkerier. De italienere kan lave mad som ingen andre! Jeg glæder mig fantastisk meget til at smovse risotto, pasta, frutti di mare, gnocchi, insalata, pizza. Mmh... Og mon ikke også der ryger et par sko med hjem med den sko-freak jeg er. For ligesom de kan noget med mad og simple, udtryksfulde smagsindtryk, så kan de også noget med sko. Så mon ikke jeg skulle forelske mig i et par og tage et stykke af Italy med mig hjem. Man kan jo håbe.. På gensyn :)

Nyeste Køb

I denne uge faldt jeg for disse fantastiske støvletter. Ikke just et sommerkøb - men et fund, som jeg ved jeg får meget glæde af med den brændte brune farve og de tykke hæle. Mit musthave til næste sæson:
 

Støvletter fra Gardenia 1499 kr. (I Magasin)

23.06.2011

Favorit-frokosten


Det er godt nok virkelig simpelt. Det er også super nemt. Men det er nu engang sådan, jeg bedst kan lide det. Den bedste frokost jeg kan forestille mig er og bliver ristet rugbrød med frisk avokado krydret med salt og peber og en iskold bær-smoothie. Det kunne jeg simpelthen leve af, og jeg glæder mig ligefrem til hver eneste gang jeg kan lave mig sådan en frokost! Du skulle prøve det :)

Margit Brandt - jeg er solgt!


Hver sæson gør jeg mig nye oplevelser i fashion-verdenen. Får øjnene op for nye tendenser, nye farver, nye mærker. Denne her sæson er der især én opdagelse, som står lysende klart som den, jeg er mest henrykt over. Jeg har fundet Margit Brandt! Yes! Et mærke, som eller har eksisteret i årtier. Men først nu er det altså lykkes mig at falde for hendes fine kreationer. Og dét, så jeg nærmest ikke har været på en shoppe-tur i foråret uden at forelske mig pladask i et stykke af hendes tøj, som er af den slags, jeg med det samme spotter og beslutsomt nærmest flår ned fra stativerne. Jeg må bare have det. Ikke et sekunds usikkerhed eller tvivl dér. Jeg har dog behersket mig til at købe tre af deres items (creme bluse med flæser 499, khakigrøn jakke 799 og hvid skjorte 599), som i øvrigt var til meget overkommelige priser kvalitetsniveauet taget i betragtning. Helt perfekte til min sommergarderobe! Det er et mærke jeg helt sikkert vil holde meget øje med fremover..

21.06.2011

Min første Veggie-Burger


Endelig fik jeg lavet min helt egen version af en vegetar-burger! Jeg har gået med mange idéer og tanker om, hvordan sådan én lige skulle sættes sammen, så kombinationen af fyld var helt rigtig. Der er virkelig mange muligheder! Men det blev til en bøf af revet pastinak (i manglen på selleri) og gulerod, hjemmelavet tomatsalsa, sauteret peberfrugt, en pinjekerne-creme som smørelse og lidt rucola som det sidste finish. Og det viste sig, at jeg ramte rigtigt. Det smagte helt fantastisk sammen. Tilpas smagfuldt, tilpas krydret, tilpas snasket. Mums! Men det var ikke mindst på grund af bollerne. Jeg havde bestemt mig for at bage selv. Men ikke bare en traditionel sesam-burgerbolle. Jeg blev inspireret af Månebarnets vegetarblog, hvor jeg fandt en opskrift på nogle grove boller med spinat og brændenælde. Dem måtte jeg bare prøve, selvom de ikke var det sikre valg. Men de viste sig altså at være helt rigtige. Bedre end jeg havde turde håbe på. Så her kommer de opskrifter jeg brugte (det meste er ca.-mål, da jeg oftest dosere ved at prøve mig lidt frem):

Kerneboller med spinat og brændenælde:
10 dl vand
50 g. gær (eller 1 brev tørgær)
1 spsk. rørsukker
200 g. frø (jeg brugte hørfrø, solsikke- og græskarkerner)
300 g. grahamsmel
500 g. hvedemel
20 g. tørret brændenælde (fås i helsekostbutikker)
50 g. helbladet spinat (frisk eller optøet fra frost)
1 tsk. salt

Vand, sukker og gær blandes sammen til gæren er opløst. Der tilsættes frø og kerner, salt, spinat og brændenælde. Til sidst tilsættes melet, mens dejen røres sammen i en røremaskine. Den skal ikke være for vandet, men heller ikke æltes fast. Den skal bare blive til en tyk masse. Dejen stilles nu i køleskab i mindst 8 timer (gerne natten over).
Så skulle den gerne være lige til at 'klaske' op på en bageplade i nogle store klatter med en ske dyppet i koldt vand - jeg lavede 8 meget STORE styk. Man kan sagtens lave lidt flere mindre. De skal bage ved 200 grader i ca. 30 min. alt efter størrelse. Mine bagte næsten 35 minutter, men de var også meget store.

Pinjekerne-creme:
2 poser pinjekerner
1 spsk. citronsaft
Lidt salt
Vand

Først tørristes pinjekernerne på en pande. Lad dem afkøle lidt. Blend pinjekernerne med citronsaft, salt og tilstrækkeligt vand - til det bliver til en tynd postej, der kan bruges som smørepålæg.

Tomatsalsa:
300 g. hakkede tomater
1 fint hakket rødløg
1 finthakket chilipeber
2 fed presset hvidløg
Saften af 1 lime
2 spsk. olivenolie
1 tsk. sukker
Koriander og basilikum (friskhakket eller tørret)
Salt, peber

Alle ingredienserne blandes sammen og smages til med ekstra salt, peber, lime, chili, sukker e.l. Salsaen har godt af at trække lidt inden burgerne samles.


Peberfrugtfyld:
2 peberfrugt skåret i strimler
En god håndfuld oliven skåret i halve
2 spsk. kapers
1 spsk. oregano
Salt, peber

Det hele sauteres ved høj varme til peberfugtstrimlerne er blevet tilpas møre/bløde. Så er det klar til servering og kan sættes til side, indtil burgerne skal samles.


Bøffer af pastinak og gulerod:
400 g. revet pastinak (eller selleri)
100 g. revet gulerod
1 hakket løg
1 presset fed hvidløg
1 dl reven ost
2 store æg
2 spsk. rasp
2 spsk. mel (med top på)
Salt, peber

Revet pastinak og gulerod blandes med løg, ost, hvidløg, æg og rasp samt salt og peber. Farsen røres sammen og undervejs tilsættes mel til at suge lidt af væden fra gulerødderne og binde farsen sammen, indtil den har den rigtige konsistens, så den ikke går fra hinanden på panden. Men den skal heller ikke være for tør. Kom olie på panden og steg bøfferne - der bliver ca. 8 stk.. Tryk dem flade på panden og steg dem ca. 5-7 minutter på hver side, til de bliver sprøde på overfladen.



NU kan burgerne samles. Skær bollerne igennem. Smør med pinjekernecremen og chop up med rucola, tomatsalsa, en pastinakbøf og sauterede peberfrugtfyld. Bon appetit :)
- Husk, at det kun er fantasien, der sætter grænser. Der er et hav af kombinations- og anvendelsesmuligheder og det ovennævnte fyld kan mixes på kryds og tværs med alt muligt andet efter smag og behag...

15.06.2011

Mexikanske Fajitas med fyld af svampe og peberfrugt

Jeg er vild med mexikansk, men efter jeg i et halvt års tid nu har været lidt semi-vegetar og ikke spist kød, er det længe siden den slags har stået på menuen, da de traditionelle mexikanske retter indebærer enten hakket okse, okse- eller kyllingestrimler. I hvert fald i det her hjem. Men nu savnede jeg efterhånden den der smagskombination af chili, avokado, lime, cheddarost osv., som kun det mexikanske køkken kan fremtrylle! Så jeg kastede mig ud i de her fantastiske mexikanske fajitas, som er hvedepandekager stegt på panden med grøntsagsfyld og cheddarost. Og med en bønnedip og avokadosalat til, blev præcis som de skulle. Et virkelig lækkert bud på ægte mexikansk mad - men på semi-vegetar-manér.

Jeg brugte (til 4 personer):
4 hvedetortillas med chili/jalapeno
250 g cheddar ost

Svampefyld:
Olivenolie
500 g. svampemiks
1 spsk. soya sauce (tamari kan alternativt bruges)
Friskkværnet peber

Peberfrugtfyld:
3 peberfrugter
1 chili
1 rødløg
2 fed hvidløg
Saften af 1 lime
En lille håndfuld mexicanske krydderier (jeg brugte Taco-krydderi fra SantaMaria og basilikum)

Bønnedip:
1 ds. hvide bønner
1 fed hvidløg
1 spsk. olie
2 tsk. citronsaft
Tørret spidskommen og koriander efter smag
Salt og peber

Avokadosalat:
3 avokado
250 g tomater
1 rødløg
1 chili
Saft af 2 lime
Salt og peber

Fremgangsmåde:
Til at starte med lavede jeg tilbehøret. Til bønnedippen blendes alle ingredienser blot sammen og sættes på køl. Og med hensyn til avokadosalaten skæres avokado og tomater i mundrette stykker, rødløg og chili hakkes fint, og det hele blandes sammen og stilles på køl. Så er det klar til servering.
Nu laves fyldet til fajitas. Svampene skæres i skiver og steges i olien til de er møre. Så tilsætter du soya-saucen og peber og lader det simre lidt. Derefter sætter du svampene til side. I væden fra sampene steges peberfrugten skåret i tynde skiver sammen med finthakket rødløg og chili. Du kan evt. tilsætte lidt mere olie. Hvidløgen presses udover og limesaften tilsættes. Efter 6-7 minutter tilsættes krydderierne; salt, peber og mexikanske krydderier efter smag. Når det nu er stegt lidt sammen sættes det også til side.

Tag panden af varmen og arranger en tortilla med cheddar drysset på den ene halvdel samt svampe- og peberfrugtfyld og til sidst endnu et lag drysset ost øverst. Så folder du den anden halvdel henover som låg og sætter panden over varmen. De skal stege ca. 3-4 min. på hver side ved ret høj varme til osten er smeltet og tortillaen bliver varm og sprød.
Servér den lune fajita med avokadosalaten, bønnedip og eventuelt tomat-salsa. Mine blev dog så krydrede, at jeg måtte undlade salsaen og istedet spiste en lille klat græsk yoghurt til for at balancere det stærke.

14.06.2011

Linguine al salmone

Mmmh... mums!
Her er der virkelig tale om ægte italiensk kræs med kombinationen af hvidløg, hvidvin, persille og citron. Opskriften er inspireret af kogebogen Pasta Nostra (absolut must-must-must-have kogebog), hvor et par ægte italiensk-entusiaster præsenterer autentiske italienske pastaretter med de lækreste billeder til (ren mad-pornografi!). Jeg udviklede den lidt, da det er næsten umuligt for mig at følge en opskrift slavisk uden at blive inspireret af, hvad der ligger i skabet, som kan give retten et pift. Anyway - Jeg blev fan efter første mundfuld. Den smager fantastisk, og så tog den under 1/2 time at lave. Så det er bare at gå igang:

Ingredienser, 2 pers:
200 g. fuldkorns-linguine (hvad jeg lige havde i skuffen - al pasta kan i princippet anvendes)
1 fed hvidløg
1/2 frisk fennikel
1 chili
Olivenolie
200 g. røget laks
Ca. 1/2 dl tør hvidvin
Ca. 1 dl madlavningsfløde
Revet skal fra en halv citron (øko selvfølgelig)
Ca. 1 dl hakket persille
Revet muskatnød
Lidt salt

Du gør sådan her:
Finhak fennikel og og chili og svits det på en pande i olien sammen med presset hvidløg. Skær laksen i mundrette stykker og kom dem på panden. Lad simre indtil laksen har skiftet farve og ikke længere er gennemsigtig. Imens kan du koge pastaen i rigeligt med velsaltet vand, som anvist på emballagen - den passer sig selv, mens du koncentrerer dig om saucen:


Tilsæt hvidvinen og lad det simre et par minutter. Så tilsætter du fløden og river citronskal og muskatnød over efter smag. Persillen hakkes og tilsættes også (jeg synes det nemmeste er, at klippe persillen med en køkkensaks i en kop/et glas). Retten kan nu koge ind et par minutter og smages til med lidt salt inden den skal nydes. Anret saucen på en bund af pastaen og gå ægte italian style og drys med friskrevet parmesan og friske krydderurter som persille eller basilikum.